Bruktbil til 10.000 kroner? Jo, det er mulig – så vidt...

Her må du være forberedt på at absolutt alt kan skje.

Det er mye å velge i, også om du skal velge bruktbil på laveste hylle. Hva du går for, avhenger av hvor eventyrlysten du er...
Det er mye å velge i, også om du skal velge bruktbil på laveste hylle. Hva du går for, avhenger av hvor eventyrlysten du er...

Før i tiden, hvilket i våre dager betyr for bare et par år siden, var det en slags opplest og vedtatt sannhet at en bil som kunne kjøres uten umiddelbar påkost, og med EU-godkjenning minst et år fremover i tid, var verdt minst 15.000 kroner. Mer også, dersom den var i bra stand, og til og med kunne ha håp om å få fornyet EU-kontrakt for en ny toårsperiode.

Men bruktbillagrene har vokst, annonsemarkedene har aldri hatt så mange bruktbilannonser, og vi hører stadig om folk som blir tilbudt nærmest skammelige priser i innbytte for biler som bare er noen år gamle.

Godfølelse?

Hvordan påvirker det prisnivået for de aller billigste bilene, de som velges av de som trenger en nummer to-bil (eller kanskje aller helst nummer tre), og er villige til å ta sjansen på å kjøre til noe går i stykker – vel vitende om at det aldri vil skje på et «passende» tidspunkt?

For moro skyld sjekket vi om det var mulig å finne noe som henger sammen godt nok til å gi noen grad av «godfølelse» for bare 10.000 kroner.

For å besvare vårt eget innledende spørsmål med én gang, så har nok ikke nedre prisgrense for «siste-eiersbiler» justert seg like mye som nyere bruktbiler. 5.000 mer på budsjettet vil gi en dramatisk standardheving. Men her er i hvertfall det beste vi fant til 10.000 kroner…

1997 Toyota Corolla 1,3, kr. 9.594,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Dette er Toyota fra den gangen man måtte ta bilen med bak låven og skyte den for å bli kvitt den – i hvertfall var det et slikt rykte de opparbeidet seg som følge av strålende slitestyrke og pålitelighet. Om det var aldri så fortjent; nå er det lenge siden. Veldig lenge.

Se annonsen her:

Denne Corollaen har vært med gjennom nesten 270.000 kilometer, og selgeren opplyser at det er bulker og skrammer nok til å bevise det. Det er i denne sammenhengen egentlig «bra», for da kan man håpe at det først og fremst er det som gjør prisen lav. Og utseendet er ikke viktig her, det er derimot den tekniske tilstanden.

Bilen er godkjent til godt utpå høsten neste år, og har visstnok sekstrinns girkasse. Vi kjenner ikke disse bilene veldig godt, men antar at det ikke var helt vanlig. Desto mer positivt for bensinforbruket, slik at du totalt sett kan få et billig ekstrabil-hold i halvannet år – eller så lenge det går…

Les også: Dette var de beste 1999-modellene – for noen år siden...

2001 Citroën C5 1,7, kr. 8.990,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Å foreslå en lettere tilårskommen Citroën som bruktbilkjøp i en Broom-artikkel, pleier å ha en forløsende effekt på kommentarfeltet som den reneste klystér. Noe slikt er i overkant ukurant, vil de fleste mene. Og det med rette. Men ukurante biler blir raskere billigere enn de kurante, selv om de har litt levetid igjen.

Se annonsen her:

Det kan man håpe på i dette tilfellet, også. Citroën appellerte ikke til de som kjørte hardest da de var nye, og siden dette ikke er en stasjonsvogn, er det heller ikke sikkert den gikk som leasingbil med en likegyldig selger i førersetet. C5 sedan ble gjerne valgt av ortodokse Citroën-fans, og mange av dem tok godt vare på sine biler og beholdt dem lenge.

Historikken på denne aner vi ikke noe om, men med ny clutch og nye bremser i løpet av det siste året er det i det minste håp om at den kan gjøre tjeneste frem til EU-godkjenningen utløper i april neste år.

Les også: Dette bør du sjekke nøye hvis du skal kjøpe billigbil

1997 Audi A6 1,8, kr. 7.594,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Om Citroënen er en løs kanon på dekk, så er ikke en over 20 år gammel Audi noe tryggere. Det innrømmer vi gjerne. Her er sjansene for en historie med grisekjøring og råning på stripa ca. 100 prosent høyere enn for franskmannen. Men Audien KAN også ha levd et rolig liv.

Se annonsen her:

Det vil vi aldri få vite detaljene om, men bilen er i hvertfall nylig EU-godkjent, faktisk helt ut november neste år. Størrelsen og Audis nydelige sportsseter i helskinn gjør også at dette er en bil du vil sitte godt i, så lenge det varer. I og med at bilen er fra før Audi gikk på en real kvalitet-smell rundt årtusenskiftet, kan det også være at det varer en stund.

Selgeren oppgir at bilen trenger en ny ABS-føler for å slukke en varsellampe. Audi-deler er det sjelden noe billigsalg på, men siden den ligger enda litt under «normalen» her i pris, kan det faktisk hende at du har den klar for 10.000 kroner – selv uten lysende varsellamper.

Les også: Også drømme-Audier kan bli billige – men vær på vakt...

1997 Suzuki Swift, kr. 5.400,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Noen vil ha en ekstrabil som er minimalistisk på alle måter, ikke bare prismessig. Stort mindre enn en Suzuki Swift skal det godt gjøres å få det, og her er også prisen i særklasse lavest, selv om du må legge på omregistrering før navnet ditt pryder vognkortet.

Se annonsen her:

Ei heller her gis det voldsomt mange opplysninger om bilen, annet enn at den er EU-godkjent ut august neste år og at dynamoen trenger avløsning – det burde logisk antyde at øvrige ting er noenlunde på stell.

Reservedeler til asiatiske merker har ikke alltid vært utpreget billige. Ikke minst for de litt smalere merkene som Suzuki kan det være smart å sjekke både hva som finnes å kjøpe på hogger´n, og hva man eventuelt må ut med for en flunkende ny dynamo. Det kan meget vel være nettopp en slik sak som setter punktum for denne bilens videre karriere på norske veier.

Se video: Noen legger mer jobb i å selge 20 år gammel bil enn andre!

2003 Skoda Fabia 1,2, kr. 9.900,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi avslutter med det som fremstår som rosinen i billig-pølsa: Denne er både kurant, økonomisk, tilsynelatende hel og fin slik den er presentert på over 20 bilder i annonsen – og fremdeles billig. Det er ingen luksusbil, men Skoda har anerkjent kvalitet. Forhåpentligvis kan denne også holde en stund til.

Se annonsen her:

I første omgang er horisonten ett år frem i tid. I juni neste år skal den opp til ny eksamen på EU-kontroll, men dette er en slik bil som man kan ha en viss forhåpning om at kanskje kan klare en ny toårsperiode, om enn med litt vedlikehold. Og selv om den er godkjent nå, er det også et par ting som med fordel bør fikses snart; en eksoslekkasje kan være irriterende, og fungerende håndbrekk er greit å ha.

Ergo kan det i praksis vise seg at du vipper litt over 10.000 kroner likevel, dersom du vil ha alt i tipp topp stand allerede fra start. Hvis ikke kan det som nevnt innledningsvis være lurt å legge på litt, og søke etter biler til 15.000 kroner, «som før». Den grensen viser seg å være ganske stabil…

Les også: Nå kan du EU-kontrollere bilen uavhengig av skiltnummeret