Tesla Model X må kjøre 580.000 km før den slipper ut mindre C02 enn denne dieselbilen

Elbil er ikke nødvendigvis best for klimaet.

I følge tyske ADAC er denne Mercedesen med 2-liters dieselmotor mer miljøvennlig enn Tesla Model X.
I følge tyske ADAC er denne Mercedesen med 2-liters dieselmotor mer miljøvennlig enn Tesla Model X.

Tesla Model X må kjøre 580.000 kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn Mercedes E-Klasse med 220 dieselmotor.

Det viser en rapport fra den tyske bilistorganisasjonen ADAC. De har studert de totale CO2-utslippene, inkludert fra når bilen produseres – til de reelle utslippene langs veien.

Konklusjonen er at elbiler i klassen «store personbiler» ikke nødvendigvis er bedre for klimaet enn en ny dieselbil. Tvert i mot.

Det er bransjenettstedet TU.no som først omtalte saken.

Elbil best i kompaktklassen

Den tyske rapporten har sett på tre ulike bilklasser: Småbiler, kompaktbiler og større personbiler. Her har ADAC i samarbeid med Heidelberg-instituttet sammenlignet biler med ulike drivlinjer, og regnet ut CO2-utslippet fra oljebrønn til hjul (well to wheel-tall).

I kompaktbilklassen er det Hyundai Ioniq Electric som kommer best ut i det totale CO2-regnestykket.
I kompaktbilklassen er det Hyundai Ioniq Electric som kommer best ut i det totale CO2-regnestykket.

I kompaktklassen kommer elbilen best ut, selv når det er tatt hensyn til at bilene lades med tysk strømmiks. Det vil si at energikilden ikke er 100 prosent fornybar, men også innebærer en viss andel kullkraft, slik tilfellet er i Tyskland.

Det er først etter 45.000 kjørte kilometer at elbilen (Hyundai Ioniq Electric) gir et lavere CO2-utslipp totalt sammenlignet med fossilmotoren. Mens elbilen slipper ut 22,5 tonn C02 gjennom levetiden, er tilsvarende tall for en sammenlignbar bensinbil 30 tonn. Levetiden er definert til 150.000 kilometer.

Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler

Diesel mer miljøvennlig i storbil-klassen

I følge ADAC er CO2-regnestykket noe helt annet i storbilklassen. Her viser rapporten at en Tesla Model X må kjøre hele 580.000 kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn en Mercedes E 220d.

Også i dette tilfellet er det en forutsetning at elbilen lades på såkalt tysk strømmiks.

I følge ADAC slipper Mercedes E220d ut mindre CO2 enn Tesla Model X hvis vi ser på hele livsløpet til modellene.
I følge ADAC slipper Mercedes E220d ut mindre CO2 enn Tesla Model X hvis vi ser på hele livsløpet til modellene.

Årsaken til at elbilen kommer såpass dårlig sammenlignet med dieselbilen, skal være knyttet til det høye CO2-utslippet under batteriproduksjon.

ADAC understreker at dette er et eksempel på et tilfelle hvor elbilen kommer dårligere ut.

Ladbar hybrid: – Jeg er sjokkert over forbruket!

Totale utslipp

Undersøkelsen baseres altså på de totale CO2-utslippene. Her snakker vi alt fra produksjon av selve bilen, batteripakker, hvilken energikilde elbilene lades fra og klimautslippene av drivstoff-produksjon.

Utslippstallene fra fossilbilene er dessuten målt av ADAC selv, og det er ikke tatt hensyn til oppgitt forbruk fra fabrikk.

ADAC understreker også at funnene ikke kan fastslå generelt hvilken drivlinje som har den beste CO2-balansen. Dette avhenger av bilmodell og klasse.

Denne er ikke nødvendigvis noe bedre for klimaet enn en moderne dieselmotor, i følge ADAC.
Denne er ikke nødvendigvis noe bedre for klimaet enn en moderne dieselmotor, i følge ADAC.

I faktaboksen under kan de se hvilke modeller ADAC har sammenlignet med hverandre:

Biler som er testet

Småbiler:

  • Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105
  • Bensin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT
  • Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
  • Elbil: BMW i3 (94 Ah)

Kompaktbiler:

  • Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life
  • Bensin: Volkswagen Golf 1.5 TSI
  • Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid
  • Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style

Store personbiler:

  • Diesel: Mercedes E 220d
  • Bensin: Mercedes E 400 Coupé 4matic
  • Ladbar hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD
  • Elbil: Tesla Model X 100D

Les vår test av Tesla Model X her

I videoen under kan du se video av vårt første møte med Model X