Dette drømmer mange om
Nei – vi snakker IKKE om bilen ....
Tenk så deilig: Bare å løfte bilen opp, så kan du skifte dekk i ståhøyde. Du kan enkelt skifte olje, reparere bremser og skifte eksosanlegg.
Det er liten tvil om at en løftebukk gjør garasjelivet mye enklere for den som skrur, fikser og mekker mye bil selv. Det er derfor ikke så rart at mange drømmer om å få satt opp en løftebukk i garasjen. Det kan kanskje virke litt råflott, men mange har det allerede – og enda flere drømmer om det.
Men som så ofte før: Det er en del «men» man må ta hensyn til undervis i realiseringen av løftebukk-drømmen.
– Ja, men hvis man tar seg tid til litt god research, er det liten tvil om at en løftebukk er både et godt og nyttig hjelpemiddel, sier Tor Even Bustnes som er daglig leder hos Verktøy og Industri Service AS.
Han har jobbet med blant annet løftebukker og mye annet verkstedutstyr i 30 år.
Fundamentet er viktig
– Om vi begynner med noe så enkelt som plassen først, vil jeg si at du bør ha en takhøyde på rundt 3,5 meter for å ha full glede av en to-søylet løftebukk. Har du under tre meter takhøyde, er det egentlig liten vits. Da finnes det andre løsninger som for eksempel lavt-løftende sakseløftere.
– Når det gjelder plassen rundt, er det absolutt minimumskrav om 60 centimeter til annen fast installasjon, som for eksempel vegg eller arbeidsbenk. Dette på grunn av rømningsvei om noe skulle skje. For det kan det jo fort, om man for eksempel holder på med sveising under bilen. Det kan være smart å kjøre bilen inn, merke opp og måle ut så nøyaktig man klarer.
– En annen ting som er uhyre viktig er å få fundamentert løftebukken skikkelig til underlaget. Man bør ha minst 15, og helst 20 centimeter, tykt betonggulv og forsikre seg om at man bruker godkjente ekspansjonsbolter som er beregnet på nettopp dette formålet. Belastningen er stor når man har en bil på kanskje 1.500 kilo hengende omtrent to meter oppe i søylene. Så det er ekstremt viktig å bruke bolter som har stort nok utstrekksmoment, understreker Bustnes.
Topp 5: Bilene med de beste kallenavnene
Du kommer til å få nye venner ...
I motsatt fall kan man rett og slett få bilen i hodet. Noe som absolutt ikke er å anbefale…
Skal man kjøpe brukt løftebukk, er det også viktig at det følger med monteringsanvisning og gjerne også dokumentasjon på historikk og årskontroller. Sistnevnte er obligatorisk om løftebukken har vært brukt på et autorisert verksted.
– Når vi først snakker om det litt kjipe ved løftebukker, er det også på sin plass å nevne at man som eier av slik utstyr faktisk kan bli gjort ansvarlig, og strafferettslig forfulgt, om noen kommer til skade ved bruk av den. For har man ikke venner fra før, så får man i alle fall det når man får seg løftebukk. Da tror jeg fort nye kompiser vil dukke opp fra både fjern og nær for å få låne den litt, sier Bustnes.
Slik sett kan det være smart å få en autorisert montør til å montere og å ta årskontroll på utstyret. Det koster litt, men kan være en billig forsikring.
– Absolutt. En montering vil koste i størrelsesordenen 5.000-10.000 kroner, mens en årskontroll koster 1.000 -1.500 kroner. Pluss moms, forklarer Bustnes.
I dette skuret har sportsbilen stått i 30 år
Så mye koster det
Når vi først snakker om priser, lurer du kanskje på hva det vil koste å oppfylle drømmen om en løftebukk i garasjen. Også det vet Bustnes.
– Vi som leverer til proffmarkedet har to-søylede fra 35.000 kroner og oppover. Dette er gode, kurante og veldig solide løftebukker av kjente merker.
– Men man kan få nye løftebukker ned til rundt 20.000 kroner også. Da naturlig nok ikke i samme kvalitet, men med riktig montering og riktig bruk, skal også disse kunne fungere het greit til hobby-bruk, sier Bustnes.
For Marianne (24) er det kun Volvo som gjelder
Dette må du sjekke
I bruktmarkedet er det stor etterspørsel etter løftebukker og prisene holder seg utrolig godt. Selv gamle og godt brukte løftere, selges for flerfoldige tusen kroner.
– Ja, men det er jo ofte en grunn til de byttes ut. Det er verdt å tenke over. Jeg vil si at du bør ikke legge noe mindre enn 10.000 kroner i en brukt løftebukk om du skal ha en som er noenlunde trygg og driftssikker.
– På en spindel-løfter, altså med spindelskrue og mutter, bør man spesielt sjekke løftemutteren for slitasje, på hydrauliske løftere må man selvfølgelig sjekke rør/slanger for lekkasje og på gamle løftere med kjede i bunnen, så bør absolutt kjede og drev sjekkes nye før kjøp. Å skifte dette koster fort flere tusen kroner, avslutter Bustnes.
Les også: Motoroljen "forsvant" etter verksted-besøk
Les mer om garasjer:
Vil du lese mer om garasjer, få byggetips, inspirasjon og se hva ulike mennesker har i garasjen?
Da anbefaler vi vårt magasin "Garasjen Min". Her får du 100 sider med nyttig, godt og underholdende garasjestoff! Det finner du i butikker og på bensinstasjoner over hele landet nå.
Eller du kan veldig enkelt bestille det på SMS.
Du sender bare GA2018 til 2205. Da får du bladet rett hjem i postkassa for 99 kroner. Vi spanderer portoen! Beløpet belastes telefonregningen.
Les også: Tesla bygger biler i telt
Video: Bli med på garasjebesøk til Martin Schanche.