Smart ForTwo electric er noe så supersjeldent som en toseters, elektrisk cabriolet!
Smart ForTwo electric er noe så supersjeldent som en toseters, elektrisk cabriolet!

Dette er elbilen som virkelig skiller seg ut

Det gjelder både på godt og vondt. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den første modellen fra Smart rullet ut i 1998, dermed har de altså 20-års jubileum i år.

Det Mercedes-eide merket har først og fremst markert seg med den lille toseteren ForTwo. En bil mange i starten trodde var elektrisk, fordi den mest av alt lignet på små og litt rare elbiler.

Da var den ikke elektrisk, men nå er den det. Smart har nemlig re-lansert seg selv som et elektrisk merke. Det gjelder både ForTwo og den noe større fireseteren ForFour.

Da skulle man kanskje tro at salget ville skutt til værs i elbil-landet Norge, men slik har det ikke gått. Hvorfor? Det skal vi gjøre et forsøk på å finne ut av nå.

ForTwo electric cabrio har startpris på 195.100 kroner og som navnet sier: Dette er noe så sjeldent som en elektrisk cabriolet!

Salgsmessig er ikke Smart med på den norske elbilfesten, det har nok mer enn én årsak.
Salgsmessig er ikke Smart med på den norske elbilfesten, det har nok mer enn én årsak.

Hva har vi her?

Denne elektriske versjonen av ForTwo kom på markedet i fjor. Størrelsesmessig er bilen tro mot det opprinnelige konseptet. Lengde på 2,69 meter er gull verdt i trange bygater og på parkeringsplasser der ingen andre kommer til.

Bredden har imidlertid økt en god del underveis, nå er den på temmelig normale 1,66 meter. Det kommer godt med for plassen i forsetene. Det er også et snev av bagasjeromsplass her.

Rekkevidden er viktig for elbiler. Der imponerer ikke Smarten veldig. Det offisielle tallet ligger på 154 kilometer, dessverre har testbilen også et annet elektrisk drawback.

Cabriolet-løsningen er litt halvveis. I praksis er det bare midten av taket som går bakover, sidestolpene blir igjen.

Ser lekkert ut – men er kanskje ikke så lurt

Litt
Litt "jukse-cabriolet", men kjører du ned siderutene også, får du følelsen av luft og mye åpen himmel.

Hvordan er den å kjøre?

ForTwo er noe for seg selv også kjøremessig. Svingradiusen er ekstremt liten, det føles nesten som å kjøre radiobil. Her er det ikke noe problem å ta U-sving på helt vanlige veier.

Bortsett fra det har kjøreegenskapene blitt mer "voksne" enn de var i starten. Elektronikken gjør en ganske god jobb med å kamuflere hvor liten bilen egentlig er. På vanlig vei og motorvei er den overraskende komfortabel. Men fartsdumper avslører kontant (bokstavelig talt) at det er veldig kort mellom forhjul og bakhjul. I sum er du ikke i tvil om at dette er noe helt annet enn "vanlige" biler.

Cabrioleter støyer som regel mer enn biler med vanlig tak. Det gjelder absolutt her også.

Den er helt som ny – etter 32 år

Symbolet på den brede B-stolpen er viser med all tydelighet at dette er en elbil.
Symbolet på den brede B-stolpen er viser med all tydelighet at dette er en elbil.

Hvordan er plassen?

To voksne har det bra plassmessig i denne bilen. Du skal være seriøst langbeint for å måtte skyve setet til bakerste posisjon. Takhøyden er også god.

Bagasjerommet, derimot... Det rommer bare 240 liter, og adkomsten er på ingen måte optimal. Her feller du ned selve luken, på samme måte som for eksempel på en komfyr. Så må bagasjen skyves inn.

Det er langt fra optimalt, men sånn må det nok nødvendigvis bli på en så liten cabriolet. Eventuelt tar du ned taket og pakker ovenfra!

En av de minste bagasjeromsåpningene vi noen gang har vært utfor.
En av de minste bagasjeromsåpningene vi noen gang har vært utfor.

Går den bra?

ForTwo har alltid vært en bybil, og til bykjøring er den kvikk og morsom. På typisk elbil-vis er kreftene der med én gang. Bilen skyter fart og den morsomme styringen underbygger følelsen av kjøreglad bil. Det dabber av litt etter hvert, det forklarer at tallet på 0-100 km/t ikke er bedre enn 11,5 sekunder. Toppfarten er for øvrig på 130 km/t.

Den hastigheten ligger du uansett ikke lenge i. Da fosser nemlig strømmen ut av den ganske begrensede batteripakken. Den offisielle rekkevidde ligger som nevnt på 154 kilometer, målt etter den utgående NEDC-normen. Den er ofte altfor optimistisk, men her klarer vi faktisk nesten å oppnå det tallet, uten ekstrem sparekjøring.

Et liv med denne bilen krever litt planlegging, den kan nemlig ikke hurtiglades.
Et liv med denne bilen krever litt planlegging, den kan nemlig ikke hurtiglades.

Som alltid med elbiler: Dette handler i stor grad om kjørestil. Når vi setter den i Eco, slår av aircondition og kjører pent og forsiktig, er 140 kilometer absolutt mulig, også på landevei/motorvei. Akkurat airconditon eller ikke, har overraskende mye å si for rekkevidden her. Men testen er altså gjort på sommer, på vinteren kan du nok bare glemme å klare slike tall.

Testbilen kan dessverre ikke hurtiglades. Med såpass begrenset rekkevidde blir det et ekstra stort minus her. Underveis står vi og lader på et par ladestasjoner der Nissan Leafer, e-Golfer og andre konkurrenter svipper innom og hurtiglader 15-20 minutter før de drar avgårde – mens vi sitter og venter (og venter) i Smarten mens den saaakte fyller opp batteriet sitt.

I praksis betyr det at du må ha god tid hvis du skal legge ut på lengre turer enn det bilen klarer på fulladet batteri.

Se hva Brede har gjort med Mercedesen sin

Særpreget interiør, de to runde instrumentene oppe til venstre viser energiforbruk og hvor mye strøm det er på batteriet.
Særpreget interiør, de to runde instrumentene oppe til venstre viser energiforbruk og hvor mye strøm det er på batteriet.

Finest utenpå eller inni?

Tja, Smarten er vel mer kul enn fin. Vi har blitt vant til dette designet etter hvert, men det skiller seg fortsatt skikkelig ut i trafikken.

Innvendig er det også bra med særpreg, uten at det på noen måte blir utagerende. Her virker det nesten som om Smart-designerne har valgt å holde seg litt i skinnet. De kunne dratt på mye mer, i en bil som er såpass spesiell. Materialkvaliteten sladrer om at prislappen tross alt er på under 200.000 kroner, men det meste virker solid og godt sammenskrudd.

Visste du at denne bilen finnes som cabriolet?

…og hva er konklusjonen?

I en tid der bilene blir stadig mer lik hverandre, er Smart ForTwo virkelig noe helt for seg selv. Det gjelder både på godt og vondt.

Smart ForTwo electric cabrio

Motor: Elektrisk

Batterikapasitet: 17,6 kWh

Effekt: 82 hk

Rekkevidde: 154 km

0-100 km/t: 11,5 sekunder

Toppfart: 130 km/t

L/B/H: 269/166/155 cm

Bagasjerom: 240 liter

Pris fra: 195.100 kroner

Det positive er at dette fortsatt er en perfekt bybil. Den smetter inn i de trangeste lukene og er kvikk og morsom å kjøre. Svingradiusen er sterkt vanedannende. Ta den med til en rolig parkeringsplass og prøv selv, hvis du får mulighet!

Og selv om dette ikke er en fullblods cabriolet, gir den gode doser frisk luft og frihetsfølelse når du tar ned taket. Det ekstra aspektet tror vi mange kjøpere vil sette pris på.

Det negative? Rekkevidden imponerer oss i forhold til det offisielle tallet, men det hadde virkelig vært en stor fordel med mulighet for hurtiglading her. Da hadde bilen blitt mye mer anvendelig.

Slik det er i dag, vil du vegre deg for å legge ut på turer på noe særlig mer enn seks mil hver vei (og det er på sommeren). Greit nok at dette er en bil for de urbane, men også de har vel innimellom behov for å dra ut av byen?

Derfor blir dette en bil for de spesielt interesserte. Det er faktisk litt synd, for her er det også store doser sjarm som du ikke finner på mange andre biler.

Elbil: Ser du hva som er feil med denne skiltet?

Det er ikke noe å si på særpreget, men i sum er det nok ingen enkel oppgave å selge mye av denne elektriske Smarten i Norge.
Det er ikke noe å si på særpreget, men i sum er det nok ingen enkel oppgave å selge mye av denne elektriske Smarten i Norge.

Se video: Denne karen har IKKE tro på elbilene