Så langt har 250 hestekrefter vært minste bensin-motorisering på Jaguars minstemann E-Pace, nå er det klart for en mindre motor under panseret her.
Så langt har 250 hestekrefter vært minste bensin-motorisering på Jaguars minstemann E-Pace, nå er det klart for en mindre motor under panseret her.

Her blir det viktig priskutt

Dessuten skal bilen bli smartere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hos Jaguar i Norge gjør man seg nå klare til tidenes salgsoffensiv. De neste seks månedene skal de levere salgstall merket aldri har vært i nærheten av her hjemme.

Årsaken er elektrisk og heter I-Pace. Den modellen har alene solgt i over 1.500 eksemplarer, allerede før den er ute hos forhandlerne. Til sammenligning solgte Jaguar i fjor 299 eksemplarer av alle modellene sine samlet, her i Norge.

Bare store bensinmotorer

Da er det ikke rart at det meste handler om I-Pace hos Jaguar, men også minstemann E-Pace får en viktig nyhet i høst.

Den modellen har havnet solid i skyggen av I-Pace og det hjelper absolutt ikke at motorutvalget så langt må kunne beskrives som litt ukurant for det norske markedet.

Bortsett fra diesel (som mange kunder nå rømmer fra), har Jaguar nemlig bare to store bensinmotorer å tilby på denne bilen, med henholdsvis 250 og 300 hestekrefter.

Derfor kan dieselbil fortsatt være det smarteste

E-Pace er Jaguars tredje SUV, sammen med storebror F-Pace og elektriske I-Pace.
E-Pace er Jaguars tredje SUV, sammen med storebror F-Pace og elektriske I-Pace.

Senker startprisen

Det er naturligvis morsom motorisering i en ganske kompakt crossover, men det er også motorer som drar prisene godt oppover. Rimeligste E-Pace med bensinmotor starter nå på 662.950 kroner. Da sliter den mot mange rimeligere konkurrenter.

Derfor er det nok etterlengtet at bilen i høst kommer med en motor som tross alt er noe mindre: Nemlig en 200-hesters utgave av Jaguars 2-liter.

Hjemme i England senker den startprisen med i underkant av ti prosent, i det norske markedet kan nok utslaget bli større. Så langt er ikke prisene klare, de avhenger også av hva som skjer med norske bilavgifter framover.

Fire bokstaver kan snu opp-ned på norske bilpriser

Interiøret er mindre påkostet enn i de to øvrige SUV-ene fra Jaguar, så er da også dette i praksis en innstegsmodell.
Interiøret er mindre påkostet enn i de to øvrige SUV-ene fra Jaguar, så er da også dette i praksis en innstegsmodell.

Jaguars mest solgte

I samme slengen får E-Pace også justerbart understell, og den får en annen viktig oppgradering: Smart Settings kaller Jaguar systemet som kan lagre opptil ti forskjellige fører-profiler og tilpasse bilen etter det.

Her handler det om ting som innstilling av sete og ratt. Også funksjoner som varme i sete og ratt. Hvis føreren har slått på det flere ganger under tilsvarende temperaturforhold tidligere, vil bilen begynne å gjøre det automatisk.

Da E-Pace ble lansert, antok man at dette ville bli Jaguars mest solgte bil. Det skjer garantert ikke i Norge, men i mange andre markeder nyter den godt av en stadig større etterspørsel etter kompakte SUV-er.

LES OGSÅ: Hit drar bilprodusentene for å få være i fred

Snart er den i Norge, se video av I-Pace under: