Topp 3: Ungdomsbiler til under 50.000 kroner

Broom-redaksjonens yngste har funnet tre alternativer.

Brooms Mats Brustad har plukket ut tre ungdomsbiler til under 50.000 kroner. Her er det mye å velge mellom! Illustrasjonsfoto
Brooms Mats Brustad har plukket ut tre ungdomsbiler til under 50.000 kroner. Her er det mye å velge mellom! Illustrasjonsfoto

Det er sommer, og mange bruker varme kvelder til å pusse litt ekstra på bilen. Kanskje finner man også ut at man vil benytte sommerferien til å realisere en ny drøm – i form av ny bruktbil.

Broom-redaksjonens yngste, Mats Brustad på 22, har fått i oppgave å plukke ut tre biler han selv kunne tenke seg å kjøpe.

Vi snakker bil på budsjett til maks 50.000 kroner. Hva velger han, og ikke minst hvilke prioriteringer gjør han?

– Dette er en oppgave jeg gleder meg til. Min første bil var akkurat i denne prisklassen. Nå er det fem år siden jeg handlet den, og det har faktisk skjedd ganske mye med utvalget siden den tid. Jeg kommer nok til å prioritere premium og kjøreglede foran å finne den nyeste bilen som har gått minst mulig. Det kan i så fall bli ganske kjipe biler når budsjettet er på 50.000.

1) Mercedes C-Klasse (W203)

Illustrasjonsfoto Mercedes C-Klasse W203
Illustrasjonsfoto Mercedes C-Klasse W203

– Hvilken utgave?

– Her er det kun stasjonsvogn som gjelder og Avantgarde utstyrsnivå. Sistnevnte innebærer blant annet mer standardutstyr og tøffere look med karbonlister og blåtonede ruter. I tillegg ville jeg helst gått for 220 diesel (143 hk, 150 etter facelift) og automat.

– Hva liker du best?

– Helheten. Med litt fine felger og rett fargekombinasjon (og kanskje til og med mørke ruter bak) syns jeg den ser ganske tøff ut. Det er mye bil og kvalitet for pengene. Den er driftssikker, solid og drivstoffgjerrig. Med litt dimensjon på hjulene ligger den også godt på veien.

– Svakheter?

– Rust. Denne er fra Mercedes sin rustperiode. Men det er som regel kun overflaterust på karosseriet. Drivverk og understell klarer seg stort sett fint. Kjipe felger og Classic-utgave gjør bilen plutselig mindre pen. Så riktig versjon har alt å si.

Her er en Mercedes C-Klasse på Finn.no - til under 50.000 kroner

2) BMW 3-serie (E91)

Illustrasjonsfoto BMW E91. (Foto: Håvard Øynebråten)
Illustrasjonsfoto BMW E91. (Foto: Håvard Øynebråten)

– Hvilken utgave?

– 320d med automat, M-sport-pakke og stasjonsvogn. Du skal riktignok være heldig å finne et slikt eksemplar til budsjettpris, men umulig er det faktisk ikke. Kompromisset er høy kilometerstand.

– Hva liker du best?

– Utseendet. Denne i sort, kule felger og M-sport-pakke ser veldig bra ut! Helt klart den tøffeste bilen på topplisten min. Kliner man til med M-sport innvendig også, og stor navi-skjerm, er bilen komplett. Kjøreegenskapene er dessuten et stort pluss.

– Svakheter?

– Har dessverre hørt litt av hvert om denne generasjonen. Det største problemet er at modellene fra 2007 har en utsatt motor (N47). Man risikerer rett og slett at registerkjedet løsner, og dermed motorhavari. Veldig kjedelig, og ikke minst risikabelt for en fattig ungdom.

Her er en BMW 3-serie på Finn.no - til under 50.000 kroner

3) Audi A4 (B7)

Illustrasjonsfoto Audi A4 B7
Illustrasjonsfoto Audi A4 B7

– Hvilken utgave?

– Nok en gang syns jeg stasjonsvogn er finest. 1.9 TDI-motoren er helt kurant. Den er lett å chippe, så den yter litt ekstra. S-line utstyrspakke og skinninteriør hadde heller ikke gjort noe.

– Hva liker du best?

– Denne er veldig avhengig av rett farge og felger. Har den det, ser den bra ut. Ryddig og greit interiør har den også. God bil å kjøre på langtur.

– Svakheter?

– Kan bli anonym og kjedelig. Dessuten liker jeg ikke forhjulsdrift, spesielt ikke på vinteren. Noe småplukk kan oppstå på disse også…

Her er en Audi A4 på Finn.no - til under 50.000 kroner

Kun diesel

Mats er tydelig på at det kun er diesel som gjelder på de tre ungdomsbilene til budsjettet på 50.000 kroner.

Brooms Mats Brustad kjører crosskart på fritiden. Her er det på ingen måte snakk om noen dieselmotor, derimot en 2-takter på 250 ccm.
Brooms Mats Brustad kjører crosskart på fritiden. Her er det på ingen måte snakk om noen dieselmotor, derimot en 2-takter på 250 ccm.

– Spesielt 3-serien kan være fristende med en leken bensin, men ungdomsbil bør jo være billig å drifte. Diesel er fortsatt rundt en krone billigere per liter, i tillegg til at forbruket nesten er halvparten av en tilsvarende bensinmotor, sier Mats.

Han legger til at hans egen dieselbil bruker snille 0,4 liter per mil på langkjøring. Og det med 180 hk til rådighet.

Disse bruktbilene kan det nok være best å styre unna

– Tilsvarende krefter fra en bensinmotor ville fort doblet forbruket. I tillegg liker jeg momentet på dieselen, den er mye mer kjørbar – med mindre vi snakker om en stor bensinmotor. Det er det jo ingenting som slår, sier han.

3 nyere biler

Mats innrømmer at det kunne vært mer variasjon i topp 3-listen.

– Det er kanskje ingen store overraskelser her. Noen vil kanskje hevde det er litt kjedelige valg. Men det er nå i alle fall de tre jeg ville vurdert først.

Vi ber han samtidig plukke ut tre andre biler i samme prisklasse, men utfordrer han på å finne nyere biler.

– Jeg kunne absolutt vurdert andre merker også, helt klart. Her er mine tre jokere. Og forresten: Hvis jeg ikke skulle tenkt kostnader, hadde en Alfa Romeo 159 vært veldig moro.

1) Volvo V50 2010-modell

2) VW Passat 2010-modell

3) Saab 9.3 2008-modell

Her tester vi Saab 9-3

Saab 9-3 er også en bil Mats kunne vurdert innenfor rammen på 50.000 kroner.
Saab 9-3 er også en bil Mats kunne vurdert innenfor rammen på 50.000 kroner.

Video: Forskning viser at å kjøre bil gir mer lykke enn kyssing og fotball.