Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har lenge vært kjent at Tesla har hatt utfordringer med å få opp produksjonen av den nye Model 3.

Bilen har fått en kjempemottakelse i form av over 400.000 bestillinger, men inntil nylig har den amerikanske elbilprodusenten ikke vært i nærheten av å følge opp etterspørselen.

Nå begynner de imidlertid å få dreisen på produksjonen. Opprinnelig var planen å produsere 5.000 biler i uken, fra første kvartal i år. Slik har det altså ikke gått, men nå gjør Tesla-sjefen grep.

Utvider med telt

I tillegg til å løse ulike flaskehalser i produksjonen (blant annet tilstrekkelig levering av batteripakker) har Elon Musk tidligere erklært at det er «back to sleeping at the factory». I praksis at Musk har en sovepose på fabrikken, slik at han kan overnatte der i spesielt krevende perioder.

I en twittermelding postet dessuten Musk nylig at Tesla har bygget en helt ny produksjonslinje på rekordtid. På bare tre uker har Tesla-teamet etablert en tredje produksjonslinje, men den er ikke en del av selve fabrikklokalene i Fremont.

Vi snakker faktisk om et teltlignende lokale, som skal være plassert på fabrikkområdet. Det er med andre ord gjort effektive tiltak for å øke kapasiteten på den nye «folke-Teslaen».

– Amazing work by Tesla team, skriver sjefen sjøl på Twitter.

Model 3: Her er Broom på verdenspremieren

Avslører Model 3 Performance

I samme melding har Musk lagt til et bilde av den aller første Model 3 Performance, med dual motor. Denne skal i følge Tesla få skikkelig sportsbil-egenskaper, samt være 15 prosent raskere enn selveste BMW M3.

Bilen vil koste rundt 650.000 kroner i USA, og rekkevidden er fortsatt oppgitt til 500 km - det samme som dagens Model 3 med bakhjulsdrift. Sprinten fra 0-96 km/t loves å være unnagjort på 3,5 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Leveringene av Dual Motor-utgaven i USA starter i sommer. I Europa begynner ikke leveringene før i første halvdel av 2019.

Tesla-sjefen bekymret: Sover på fabrikken igjen

Slik ser interiøret ut på Model 3. Meeeget minimalistisk.
Slik ser interiøret ut på Model 3. Meeeget minimalistisk.

Konkurrentene kommer

Det hører også med til saken at Tesla i løpet av de neste 12-18 månedene vil møte langt tøffere konkurranse enn tidligere. Model S og Model X har i praksis ikke hatt en eneste reell konkurrent så langt.

Det får de nå, først er elektriske SUV-er fra både Jaguar og Audi, en rekke andre konkurrenter er på vei.

Model 3 får også mange andre biler å bryne seg på. Da blir det helt avgjørende at Tesla faktisk klarer å levere ut biler til kundene, både de som allerede har bestilt og nye. I motsatt fall risikerer Tesla at utålmodige kjøpere velger andre merker.

Nå selger de plassen sin i Tesla-køen

Nykommeren er litt krympet og fremstår samtidig mer høyreist enn storebror, Model S.
Nykommeren er litt krympet og fremstår samtidig mer høyreist enn storebror, Model S.

Se video: Her er Teslas folke-bil, Model 3