Mercedes fullfører de siste testene før deres første EQ-bil går i produksjon.
Mercedes fullfører de siste testene før deres første EQ-bil går i produksjon.

Mercedes slipper nye bilder av en stor nyhet

Nå testes EQC i ekstrem varme i Spania.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en lang utviklings- og testperiode er Mercedes øyeblikkelig klar for å ferdigstille den aller første elbilen i den nye EQ-serien.

Først ut er EQC, en mellomstor SUV på størrelse med dagens GLC. Bilen har verdenspremiere i september i år, og kommer til Norge i 2019.

Så langt har rundt 2.500 nordmenn reservert bilen, og betalt depositumet på ikke tilfeldige 20.019 kroner.

Siste testfase

I disse dager utføres det omfattende tester på den kommende elbilen, i Spania. Hensikten er blant annet å teste batteripakken under ekstrem varme. Vi snakker rundt 50 grader, noe som absolutt kan påvirke batterienes egenskaper.

Ingeniørene hos Mercedes vil blant annet undersøke hvilken påvirkning varmen har på rekkevidden og klimaanlegget i bilen.

Nye EQC har vært gjennom flere omfattende tester, fra 50 varmegrader i Spania til 35 minus i Nord-Sverige. Totalt har flere hundre eksperter vært involvert i testingen – før bilen om ikke lenge settes i produksjon.

Denne bilen venter over 2.000 norske kunder på

Over 400 hk

Versjonen som testes i Spania er en såkalt pre-testbil, som vil si at bilen er enda nærmere ferdigstillelse, kontra de første konsept- og prototypene.

Mercedes holder kortene tett til brystet hva gjelder ny informasjon om den ferdige produksjonsmodellen. De serverer imidlertid et par nye bilder av pre-testbilen som vi ikke har sett tidligere.

I konseptversjon har EQC to elektriske motorer, plassert på front- og bakakselen, med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Denne utformingen, sammen med firehjulsdrift, skal sørge for optimal sikkerhet og en dynamisk kjøreopplevelse via elektromotorene som produserer inntil 300 Kw (408 hk) og et dreiemoment på 700 Nm.

Dilemma: Vente på elektrisk SUV – eller kjøpe ladbar hybrid?

Hengerfeste

Selv om EQC bygger på GLC, er nykommeren enda rundere i kantene. Karosseriet er også lengre og bredere. Det eneste elbilen deler med GLC, er akselavstanden på 2,87 meter. Ellers er det eksteriørt snakk om en helt ny bil.

Bilen som lanseres til høsten neste år får også hengerfeste, noe mange nordmenn vil sette pris på. EQC skal kunne dra opp til 1.800 kg.

Vi vet også at sprinten fra 0-100 km/t skal gå unna på under 5 sekunder, så rask det blir den.

Mercedes opplyser i tillegg at EQC skal være like komfortabel som en E-Klasse, og samtidig oppleves like sportslig som nye CLS.

På konseptversjonen opereres det med en rekkevidde på inntil 500 km etter den utdaterte NEDC-standarden.
På konseptversjonen opereres det med en rekkevidde på inntil 500 km etter den utdaterte NEDC-standarden.

Dette er ALT annet enn elbil: Vi tester Mercedes-AMG E63 S

Ladbar Mercedes: Se video under