Einar Nordås (75) ble sendt til sykehus for akutt hjertesjekk torsdag kveld. Da han skulle hjem, dukket taxien aldri opp. Denne opplevelsen er han slett ikke alene om.
Einar Nordås (75) ble sendt til sykehus for akutt hjertesjekk torsdag kveld. Da han skulle hjem, dukket taxien aldri opp. Denne opplevelsen er han slett ikke alene om. Foto: Ivar Lid Riise/TV 2

Einar (75) ventet på taxi hjem fra sykehuset: – Da klokken ble 02.00, valgte jeg heller å gå hjem

BERGEN (TV 2): Stor misnøye blant taxisjåfører i Bergen har ført til forsinkelser og manglende skyss for sykehus-pasienter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er skandaløst at det skal være så vanskelig å få skyss hjem fra sykehuset. Tenk på alle de som virkelig er syke og har behov for kjapp transport, sier Einar Nordås.

Ifølge Bergens Tidende, ble han torsdag kveld oppringt av fastlegen, med klar melding om å komme seg på sykehus.

Ventet i to timer

Nordås har tidligere hatt blodpropp i lungene, og nå fryktet han at noe var galt – da han kjente strålende smerte i venstre arm.

Nordås fikk skyss av datteren til Haukeland sykehus, men heldigvis viste prøvene at alt var i orden. Da han skulle hjem, bestilte han drosje via Pasientreiser. Transporten kom aldri.

– Jeg ventet nesten to timer, og da klokken ble 02.00 på natten bestemte jeg meg for å ta beina fatt. Jeg skrev telefonnummeret mitt på en lapp, la den igjen i resepsjonen, og ba de om å ringe meg hvis taxien dukket opp, sier Nordås.

Etter 20 minutters gange, kom det endelig en ny taxi og plukket opp Einar. En krangel om hvem som skulle betale egenandelen på 130 kroner førte likevel til ytterligere forsinkelser, før 75-åringen til slutt ble kjørt den drøye milen hjem til Rådal midt på natten.

– Dette er bare for dårlig. Noen må ta dette systemet mer seriøst enn de har gjort til nå, sier Nordås, og sikter til myndighetene.

– Det er beklagelig

I likhet med Nordås, er det mange som har opplevd problemer med å få skyss via Pasientreiser. TV 2 har snakket med flere pasienter som enten har opplevd å måtte vente opptil en time eller mer på sykehustransport.

I ett av tilfellene opplevde en TV 2-tipser å bli forlatt av drosjen mens pasienten var i heisen. Grunnen skal ha vært at taxien fikk et annet oppdrag.

Helse Bergen HF har avtale med opptil 17 taxi-leverandører, men det er operatøren Norgestaxi som står for 75 prosent av bruddene på hentetid. Norgestaxi har hatt dagens hovedavtale med helseforetaket siden mai 2017, og siden 14. august 2017 har Pasientreiser gitt drosjeselskapet opptil 3070 bøter.

Leder Ann-Mari Høiland i Avdeling for Pasientreiser i Helse Bergen HF sier problemene er svært beklagelige.
Leder Ann-Mari Høiland i Avdeling for Pasientreiser i Helse Bergen HF sier problemene er svært beklagelige. Foto: Ivar Lid Riise

500 av disse bøtene skyldes forsinkelser på over en time, og totalt har Norgestaxi blitt bøtelagt for over 2,3 millioner kroner.

– Det er klart at pasientene opplever disse problemene som veldig frustrerende, og det har vi full forståelse for. Vi synes også det er svært beklagelig at pasientene våre ikke blir hentet når de skal, sier leder i Avdeling for Pasientreiser, Ann-Mari Høiland.

Svært frustrerte taxi-sjåfører

TV 2 har snakket med flere taxi-sjåfører, både i Norgestaxi og andre drosje-selskaper. De er alle samstemte – forsinkelsene og problemene skyldes anbudsavtalen mellom helseforetaket og Norgestaxi.

Enkelte av sjåførene sier pasientreisene er så dårlig betalt at man nesten ikke kan leve av dem. Det har ført til at flere sjåfører prioriterer vanlige turer, fremfor pasienttransport.

TV 2 får opplyst at da avtalen med helseforetaket var ute på anbud, la Norgestaxi inn et bud som var så lavt at de andre taxi-selskapene ikke kunne konkurrere med dem.

Er disse problemene en konsekvens av at man har slått til på operatøren som gav det laveste anbudet?

– Ifølge en rapport fra Riksrevisjonen, lå Helse Vest cirka 30 prosent over snittprisene ellers i landet. Derfor måtte vi gjøre noen tiltak, blant annet å dele inn i mindre kjøresoner og innføre makspris. Basert på dette fikk vi inn mange tilbud, og vi har ingen grunn til å tro at vi har en pris som er veldig avvikende fra resten av landet, sier Høiland.

Flere av sjåførene sier til TV 2 at de får for dårlig betalt for taxiturene, og at det er grunnen til tidsbruddene. Har du noen kommentar til det?

Det er Norgestaxi som står for 75% av bruddene på hentetid. Onsdag kveld kommer administrerende direktør Jan Eriksson til Bergen for krisemøte. Foto: Geir Johnny Huneide.
Det er Norgestaxi som står for 75% av bruddene på hentetid. Onsdag kveld kommer administrerende direktør Jan Eriksson til Bergen for krisemøte. Foto: Geir Johnny Huneide.

– Vi har mye kontakt med sjåførene, men det er i forbindelse med gjennomføring av turer. Når det kommer til avtalemessige og arbeidsrettslige forhold mellom drosjeselskap og sjåfør er ikke vi en del av det. Vi inngår avtale med drosjeselskapet. Deres avtaler med sjåfører er et anliggende selskapet må svare ut sier Høiland.

Kontrakten løper til mai 2019. Ifølge Høiland har de per nå ingen planer om å si opp avtalen med Norgestaxi.

Krisemøte onsdag kveld

Administrerende direktør i Norgestaxi, Jan Eriksson, skriver i en e-post til TV 2 at de beklager problemene med pasient-transport på det sterkeste.

– NorgesTaxi har hatt utfordringer med å levere den kvaliteten vi ønsker på pasienttransport i Bergen. Utfordringene skyldes en sammensatt problemstilling bestående av trafikksituasjoner, tilgjengelighet samt utfordringer med enkeltsjåfører grunnet interne avtaler. Vi gjør alt vi kan for å løse disse utfordringene, skriver Eriksson.

På spørsmål om hva Norgestaxi vil gjøre for å løse situasjonen, skriver direktøren at de vil øke antall biler i Bergen, søke om hastebehandling av reserveløyver, og snakke med sjåførene.

Ifølge BT vil Eriksson selv komme til Bergen onsdag kveld for det som blir omtalt som et krisemøte.