Det har skjedd litt av hvert på småbilfronten de siste årene. Det får vi igjen bekreftet når Audi nå gir oss de første bildene av sin nye A1. Her er det ikke mye som minner om enkel småbil i interiøret.
Det har skjedd litt av hvert på småbilfronten de siste årene. Det får vi igjen bekreftet når Audi nå gir oss de første bildene av sin nye A1. Her er det ikke mye som minner om enkel småbil i interiøret.

Skal bli den mest eksklusive småbilen

Nå er det klart for helt ny Audi A1.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi lanserte minstemann A1 tilbake i 2010, gikk de inn i en helt ny bilklasse.

Dette var også første gang ett av de tyske premiummerkene tok sjansen på å gå helt ned i småbilklassen. Før det hadde både Audi, BMW og Mercedes stoppet ved den såkalte "Golf-klassen".

Noen mente at dette var dristig i forhold til faren for å vanne ut Audi-merkevaren. Men åtte år senere kan vi nok slå fast at akkurat det har gått veldig bra.

Dratt på ganske mye

A1 har vært en suksess, samtidig som den har lykkes med å hente nye kunder til Audi.

Nå er det straks klart for en helt ny generasjon A1. Den skal debutere i november, og Audi har akkurat sendt ut de første, offisielle bildene av den.

De siste årene har Audi kjørt en svært forsiktig designpolitikk, der det har handlet om bare forsiktige endringer ved hvert modellskifte. Dette gjelder til en viss grad også A1, men særlig i fronten har man nå dratt på ganske mye.

Audi-sjefen var ikke fornøyd med firmabilen...

Fronten er den mest særpregede delen av dette designet.
Fronten er den mest særpregede delen av dette designet.

Blitt større

Grillen er diger, mens lyktene er smale og aggressive. Og legg merke til de tre luftinntakene over grillen, de er en tydelig retro-hilsen til Audis legendariske Sport Quattro fra 1984 som hadde samme løsning.

Ikke overraskende har A1 vokst i størrelse. Nå har den blitt fire meter lang. Det bør bety tilstrekkelig plass for fire voksne, samtidig som bagasjerommet har vokst med 65 liter.

Ut over dette handler det i stor grad om ny teknologi og veldig mye utstyr. Audi tar mål av seg at A1 skal være den best utstyrte bilen i denne klassen, det klarer de nok også å få til.

Dette er utstyret du skulle ønske du trengte

A1 har vokst til å bli fire meter lang, det er i praksis samme størrelse som det vi tidligere forbandt med Golf-klassen.
A1 har vokst til å bli fire meter lang, det er i praksis samme størrelse som det vi tidligere forbandt med Golf-klassen.

Bang & Olufsen-anlegg

Her handler mye om en viktig trend blant bilkjøperne de siste årene. Mange ønsker å bytte seg ned i bilstørrelse, uten å måtte gå på akkord med hverken komfort eller utstyrsnivå av den grunn.

Mye og fint utstyr er på plass.
Mye og fint utstyr er på plass.

Dermed blir det viktig å tilby eksklusive modeller, både i kompakt- og småbilklassen. Og der blir A1 viktig for Audi.

Her snakker vi blant annet utstyr som vi i dag kjenner fra toppmodellen A8. Det blir digitale instrumenter, Bang & Olufsen-stereo, 10,1-tommers infotainmentskjer og justerbart understell – bare for å nevne noe.

Her kan du garantert mer enn doble startprisen på bilen hvis du går amok i utstyrslisten.

Audi dropper tredørs-utgaven, nye A1 kommer kun som femdørs Sportback.
Audi dropper tredørs-utgaven, nye A1 kommer kun som femdørs Sportback.

Ingen dieselmotor

Dagens A1 ble lansert både som tre- og femdørs. Nå kutter Audi ut tredørsutgaven. Heretter er A1 kun å få med fem dører, da heter den Sportback på Audi-språket.

Diesel er på full fart ut i denne klassen, det gjenspeiler seg også i nye A1. Her er det nemlig kun bensinmotorer som gjelder. Det starter med en 1-liter, går så via 1,5-liter – til en 2-liter som i starten troner på toppen av motorutvalget.

Her snakker vi 200 hestekrefter, noe som bør gi solid overskudd i en så liten bil. quattro firehjulstrekk kommer også. I 2019 er det så klart for en heftig S1-utgave med rundt 250 hestekrefter.

Karl har en Audi ingen har hørt om

Her hjemme solgte første A1 godt, særlig i starten. De siste årene har den nok i praksis tapt mye salg til de mindre elbilene.
Her hjemme solgte første A1 godt, særlig i starten. De siste årene har den nok i praksis tapt mye salg til de mindre elbilene.

Brukt fra 70.000 kroner

Så langt vet vi ikke noe om hverken priser eller lansering i Norge. Men vi tipper bilen er her på nyåret, prismessig er det nok grunn til å vente en oppgang i forhold til dagens startpris på 222.700 kroner.

PS: A1 har solgt ganske bra i det norske markedet. I skrivende stund ligger det i underkant av 200 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Prisene starter på rundt 70.000 kroner, da snakker vi typisk en 2011-modell som har gått ganske langt, ofte rundt 150.000 kilometer.

Går du opp mot 100.000 kroner, får du fine eksemplarer med lav kilometerstand. Her er det også smart å ikke velge laveste utstyrsnivå, de bilene kan gi en ganske spartansk følelse i interiøret.

Verdens dyreste småbil – den finnes også i Norge

Se video: Her avduker Audi sin viktigste bil på veldig lenge