Nei, Suzuki har ikke akkurat prøvd seg på runde eller sporty linjer på nye Jimny. Her er det høy retrofaktor!
Nei, Suzuki har ikke akkurat prøvd seg på runde eller sporty linjer på nye Jimny. Her er det høy retrofaktor!

En av verdens eldste biler blir helt ny

Her er de første bildene av nye Jimny.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mellom seks og åtte år er normal "levetid" for en bilmodell. Det er bare unntaksvis at biler er på markedet lenger enn det, før de blir erstattet.

Slik sett er dagens Suzuki Jimny i en særstilling. Den ble nemlig lansert tilbake i 1998, og har nå hengt med i imponerende 20 år. Dermed er det også på høy tid at den lille offroaderen får en oppfølger. Nå skjer nettopp det, Suzuki har akkurat sendt ut de første offisielle bildene av nye Jimny.

Puste lettet ut

For japanerne er dette ingen liten begivenhet. Suksessen startet i 1970, og forgjengeren til Jimny var den legendariske Suzuki-jeepen.

Produksjonen av dagens Jimny har stanset, nå er det klart for ny bil.
Produksjonen av dagens Jimny har stanset, nå er det klart for ny bil.

Jimny har stolte tradisjoner, samtidig som den har stått for noe ganske unikt innen bilverdenen i mange år. Her handler det om gode offroadegenskaper, til svært konkurransedyktig pris.

Den har også litt av hvert å leve opp til, ut fra designet å dømme har ikke Suzuki funnet på noen store sprell. Egentlig tvert imot. De som fryktet at Jimny skulle bli rundere og mer sporty i linjene, kan puste lettet ut. Her følger ikke Suzuki det som er trenden i denne klassen. Nei, de har snarere gjort Jimny enda mer firkantet enn før, med et klart retropreg over designet.

Også en "gamling": Denne nekter å dø

Ikke mye krims-krams i hekken heller. Reservehjulet er plassert på den sidehengslede bakluka.
Ikke mye krims-krams i hekken heller. Reservehjulet er plassert på den sidehengslede bakluka.

Skjedd mye på 20 år

Underveis i utviklingen skal man ha blant annet ha søkt input fra eksisterende Jimny-eiere. De har ikke etterspurt mest mulig komfort eller motorvei-tilpassede kjøreegenskaper. Tvert imot: Det unike med Jimny er gode terrengegenskaper, der størrelsen og de korte overhengene foran og bak er viktig.

Likevel er det nok grunn til vente bedre kjøreegenskaper på landevei enn i dag. Det har tross alt skjedd mye med bilkonstruksjoner på 20 år, det gjelder også den passive sikkerheten. Samtidig kommer bilen garantert med mer sikkerhet- og førerstøttesystemer enn i dag, i alle fall i vår del av verden.

Her kan du lese testen vår av Jimny

Det handler om å gjøre ting mest mulig funksjonelt også innvendig, Jimny kommer neppe til å vinne priser for høy materialkvalitet, men det er da heller ikke poenget.
Det handler om å gjøre ting mest mulig funksjonelt også innvendig, Jimny kommer neppe til å vinne priser for høy materialkvalitet, men det er da heller ikke poenget.

Infotainment-skjerm

Interiøret har alltid vært spartansk og det ser fortsatt slik ut. En uvanlig lang girspak er en del av dette.

På dashbordet er knapper og brytere av det robuste slaget, her skal du slippe å ta av deg arbeidshanskene før du kjører avgårde.

Å lansere en ny bil i 2018 uten infotainmentskjerm er vel knapt mulig, så det finner vi her. Men grafikk i premium-klassen må du ganske sikkert se langt etter.

Filosofien er ikke ulik den Mercedes følger på sin Geländewagen. Jimny har blitt helt ny, men utenpå ser den vel egentlig ikke slik ut.
Filosofien er ikke ulik den Mercedes følger på sin Geländewagen. Jimny har blitt helt ny, men utenpå ser den vel egentlig ikke slik ut.

Starter på 10.000,-

Foreløpig vet vi ikke noe om når bilen kommer til Europa, men debut i Japan i høst bør kunne bety at den er på plass i vår del av verden en gang første halvår 2019.

PS: Det bugner ikke akkurat av Jimnyer i bruktmarkedet i Norge, men noen er det til salgs. Prisene starter helt ned mot 10.000 kroner for de eldste utgavene som gjerne har gått et godt stykke, til opp mot 100.000 kroner for nyere biler.

Kvaliteten på denne bilen er generelt god, men det er naturligvis viktig at de har blitt godt fulgt opp. Sjekk også for skader under bilen, noen av disse har fått prøve seg i terrenget.

Denne er som en hytte uten vann og strøm

Se video: Her er en annen legendarisk offroader