Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rundballene som dukker opp langs veiene har vært tidligere vært farget blå og rosa som en støtteerklæring til forskning på bryst- og prostatakreft.

I februar i år ble det kjent at de nå skal farges gule for å legge mer fokus på kreft blant de minste, og nå tas kampanjen et skritt lengre.

– Gjennom Smilefjes utfordrer vi norske bønder til å tegne smilefjes på de gule rundballene, og vi oppfordrer alle nordmenn til å dele et smilefjes med hverandre i sosiale medier. I år skal smilet være et symbol for barnekreftsaken, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri i en pressemelding.

Rundballegeneral Jan Håvard Kingsrød i Felleskjøpet Agri fortalte i februar at de opplevde stort engasjement de to årene de hadde rosa og blå rundballer.

– Etter en nøye vurdering, har vi i år landet på at vi ønsker å gi vårt bidrag til en liten og sårbar gruppe. I år vil vi derfor tilby gul plast, til inntekt for barnekreft, sa Kingsrød da.

– Kan utgjøre en stor forskjell

Barnekreftforeningen har stor tro på at smilefjes-grepet vil føre til enda større oppmerksomhet.

– Smilende gule rundballer som ligger på jorder over hele landet, vil bidra til økt oppmerksomhet for Barnekreftforeningen. Vi vet at positivitet er viktig for de som rammes og for saken, og vi gleder oss til å se Norge smile for barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Hun tror også at oppfordringen om å dele smilefjes med hverandre vil bidra positivt.

– Et smil representerer varme, omtanke, og glede. Ting som er viktig for barn og familier som er rammet av kreft. Et smil kan utgjøre en stor forskjell og det håper vi Smilefjes-kampanjen også vil gjøre, sier Nicolaysen.

Rundballeplast revet vekk

I pressemeldingen skriver Felleskjøpet at de 10.000 rullene med gul plast de la ut for salg i februar ble revet vekk på kort tid. Bøndene, Trioplast og Felleskjøpet bidrar med ti kroner for hver rull med plast som selges. I sum gir dette 300.000 kroner.

– Det vil ligge om lag 200 000 gule rundballer på norske jorder utover sommeren. Vi oppfordrer alle våre bønder til å gjøre om disse til smilefjes slik at årets kampanje blir enda mer synlig, sier Lauritzen.

Ideen om å farge høyballene, kom først fra New Zealand. Siden har trenden spredd seg til andre land, som Storbritannia og Island.

Et firma fra New Zealand har også begynt å tilby en tredje farge, lilla, til bønder. Kjøper man den lilla plasten, støtter man det største barnesykehuset i landet.