Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg vurderer Care by Volvo på en ny Volvo XC40. Det vil koste ca 7000,- per måned. Er dette et godt / smart tilbud synes du?

Benny svarer:

Heisann! Dette er tematikk som for alvor begynner å komme nå. Volvo er bare én av mange bilprodusenter som legger til rette for nye måter å «eie» bil på. Alt tyder på at færre og færre vil eie sin egen bil i framtiden.

I dette tilfellet at man leier bilen, uten noe form for innskudd. I tillegg ligger det flere ting i pakken her, i praksis trenger du bare å betale for drivstoffet.

Her er noe av det Volvo selv sier om ordningen:

Avhengig av tilgjengelighet kommer Care by Volvo også til å kunne tilby en rekke digitale concierge-tjenester som fylling av drivstoff, rengjøring, henting til service og levering av e-handelsvarer direkte til bilen.

I Norge vil Care by Volvo-abonnementet nå bestå av kostnadsfrie servicer, videre hentes og bringes bilen i forbindelse med verkstedavtalene. Abonnementet tilbyr også Volvia Total Care-forsikring og dekkhotell.

Med andre ord: Her handler det om at det skal være så enkelt og ukomplisert som mulig for kunden. Slik sett vil jeg absolutt si at dette er et godt tilbud.

Et annet aspekt som må med, er naturligvis økonomien i det hele. Der er det ikke like lett å gi noen fasit. Mitt råd er at du setter deg ned og regner litt på det.

Tidligere har valget som regel stått mellom å kjøpe bilen og eie den selv, eller lease den. Nå kommer altså leie + pluss en komplett tilleggs-pakke inn som et tredje alternativ.

Les også: Privatleasing har doblet seg – på kort tid

Vente på ladbar?

Det som er enklest å sammenligne, er leasing kontra leie.

Leasingprisen vil nok isolert sett være lavere, men da må du huske at dette leietilbudet inneholder flere ting som ikke er inkludert i vanlig leasing.

Jeg ville hentet inn noen tilbud, og så sammenlignet disse.

Hvis du kjøper bilen i stedet, mister du forutsigbarheten du får ved å lease eller leie. Det store spørsmålet er hvor høyt verditapet blir. Det avgjør totalsummen for bilholdet – og svarer på det får du ikke før den dagen du skal selge bilen videre eller bytte den inn.

Enn så lenge får du XC40 med bare bensin- eller dieselmotor. En ladbar hybrid er på gang, men ikke ute riktig ennå. Da kommer spørsmålet om hvor kurant en XC40 med bensin- eller dieselmotor er i bruktmarkedet om noen år.

Akkurat det er vanskelig å spå, men veldig mye handler nå om overgang til elektriske biler. Det påvirker også bruktprisene.

Jeg tror det kan være smart å vente på den ladbare. Det er det nok også mange nordmenn som gjør. Det er nok grunnen til at vi ser forholdsvis få XC40 på veiene ennå.

Som du skjønner: Her bør du sjekke litt før du bestemmer deg og slår til. Går du for XC40, får du uansett en fin bil!

Les også: Vår test av nye Volvo XC40 her

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Dette er Care by Volvo