Dette er det nesten helt slutt på

Det er penger å spare på å mekke selv.

Færre og færre skrur og fikser på bilen sin selv. Illustrasjonsbilde.
Færre og færre skrur og fikser på bilen sin selv. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Ikke alle har råd til å betale et bilverksted 1.500 kroner timen, eller mer, for å gjøre noe under bilen. Så nå kjøres det med livsfarlige biler fordi det knapt finnes en plass å titte under bilen - og relativt brukbare biler må kasseres fordi man ikke får fikset dem selv, men må betale skjorta og buksa til et bilverksted.

Hvor ble det av Gjør det selv (GDS) hallene? Og hvor er Lan Marie Berg? Hun må sørge for at kommunene har et GDS-tilbud nå som de private aktørene heller vil ha vaskehall i lokalene der det tidligere var GDS-hall.

Det er både miljøvennlig og trafikksikkert å kunne bevare/reparere bilene selv!

Benny svarer:

Heisann! Jeg har tenkt det samme selv noen ganger, det har blitt lengre mellom gjør-det-selv-hallene. Det synes jeg er synd, av flere årsaker.

For det første er det jo gull verdt at det finnes steder hvor man kan skru og fikse litt på bilen selv. Det er nok helt klart færre som gjør det nå, enn tidligere. Men det hjelper naturligvis ikke når det blir vanskeligere å finne et sted å gjøre jobben. Det blir litt høna og egget, her også.

Jeg synes det er veldig verdifullt at man kan skru på bilen selv. Det var i mange, mange år en naturlig del av det å eie bil. Nå skifter mange ikke hjul selv en gang. Riktignok har dagens biler har blitt mer avanserte, men fortsatt er det en god del ting man fint kan gjøre selv og besparelsene kan være betydelige. Ref. linken nederst i denne saken.

Les også: Fikse bilen i utlandet? Dette bør du tenke på

Et fornuftig sted å stå er alfa og omega om man vil skru på bilen selv. Men alle stiller tydeligvis ikke like store krav til mekke-plassen ...
Et fornuftig sted å stå er alfa og omega om man vil skru på bilen selv. Men alle stiller tydeligvis ikke like store krav til mekke-plassen ...

I praksis handler nok dette til dels om tilbud og etterspørsel – og at det er mer penger å tjene på å bruke hallene til andre ting. Helt enig med det i at det også er et miljøaspekt her. Å vrake biler som kunne gått lenger hvis de bare hadde fått nødvendig stell, er på ingen måte bra for miljøet. Jeg har selv ruslet rundt hos «høgger’n» noen ganger og stusset over at tilsynelatende fine biler har havnet der. Ofte etter en EU-kontroll, med en mangellapp som ikke lar seg forsvare hvis man skal betale et bilverksted for å fikse det.

De mest ihuga bruker mye penger på å lage sitt eget verksted i garasjen, med både løftebukk og en rikholdig verkstøysamling. Men langt fra alle har anledning til å gjøre det. For dem er synd at det ikke lenger finnes så mange steder man kan stå og jobbe lengre.

Jeg vet forresten at det jobbes med å lage nye løsninger rundt dette, blant annet at de som har «mekkegarasjer» kan leie dem ut på timebasis. Det er veldig spennende og det er noe vi skal komme mer tilbake til her på Broom ganske snart.

Les også: Dette kan du fortsatt gjøre selv på bilen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Verdens mest verdifulle bilmerke

Video: Her oppdager bilen at det snart smeller