Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo har akkurat lansert sin nye V60. Dette er en stasjonsvogn i familiebilklassen, på mange måter er den erstatteren til den tidligere storselgeren V70.

Det betyr i praksis av V60 kommer til å bli en svært viktig bil for Volvo de kommende årene. For det norske markedet er det spesielt interessant at bilen også kommer som ladbar hybrid, faktisk i to utgaver: T6 og T8.

Krympet versjon av storebror

Med XC60 og V60 på plass, har Volvo nå to biler i sin 60-serie. Den tredje debuterer neste uke. Da skal vi i Broom til USA for å være med på premieren til helt nye S60.

Stasjonsvogna V60 er allerede offisiell.
Stasjonsvogna V60 er allerede offisiell.

Som et oppspark til det har Volvo akkurat sendt ut en liten teaservideo på S60. Det er ikke veldig mye vi får se av bilen, men samtidig: Her er det nok på ingen måte grunn til å vente store designsprell.

Der V60 langt på vei ser ut som en krympet versjon av storebror V90, kommer også S60 til å ha mye til felles med sin større sedanbror S90. Volvo rendyrker det nye designspråket sitt i både 60- og 90-serien.

Slik ser hekken på S90 ut, vi kommer garantert til å få se mye av dette også på S60.
Slik ser hekken på S90 ut, vi kommer garantert til å få se mye av dette også på S60.

Lang utgave

Bilen skal bygges på Volvos helt nye fabrikk i USA. Det er naturligvis ikke tilfeldig. USA er potensielt et stort marked for denne bilen, sammen med Kina, hvor Volvo er i ferd med å skaffe seg en solid standing.

Forrige generasjon S60 ble også produsert i en ekstra lang utgave. Denne ble bygget i Kina og faktisk også eksportert til USA. Det er ventet at også nye S60 skal komme i lang utgave. Det er særlig i Kina at det er stor etterspørsel etter slike modeller.

Slik ser S60 ut i fugleperspektiv, Volvo drar til med et skikkelig stort panoramasoltak.
Slik ser S60 ut i fugleperspektiv, Volvo drar til med et skikkelig stort panoramasoltak.

Fra vrakpant-pris

Det vi også vet, er at Volvo kommer til å droppe dieselmotor helt i denne bilen. Det er i tråd med at svenskene nå jobber med å fase ut diesel, samtidig med at alle bilene deres fra 2019 skal ha en form for elektrisk drivlinje. Neste år kommer også første elbil fra Volvo, den blir starten på en omfattende satsing.

Første generasjon S60 kom for øvrig på markedet tilbake i 2010. Denne ble faktisk kun solgt som sedan, det ga en klar begrensning på salget.

De eldste eksemplarene med høy kilometerstand får du nå helt ned mot vrakpant. For 50.000 kroner kan få du en helt grei S60 som har gått under 200.000 kilometer. Hvis bilen har noenlunde komplett servicehefte og har blitt tatt godt vare på, er det fortsatt mye bil igjen da.

Se video: Her er Volvos smakebit på nye S60