BMW 8-serie Coupe er tilbake og dette lover bra! Her får BMW en ny og heftig sportscoupe øverst i modellutvalget.
BMW 8-serie Coupe er tilbake og dette lover bra! Her får BMW en ny og heftig sportscoupe øverst i modellutvalget.

Nå gjør drømmebilen comeback

8-serie blir heftige saker!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er høy drømfaktor over mange av BMWs modeller. Men nå løfter de lista enda et hakk – det er nemlig klart for helt nye 8-serie Coupe fra tyskerne.

Navnet har vi hørt før, men bilen er splitter ny, fra innerst til ytterst.

Røttene går tilbake til 1989. Da kastet BMW seg inn i et nytt segment, med 8-serien. Den ble merkets nye flaggskip – og en storslagen bil som lå godt over de andre modellene i pris.

Den ble også et utstillingsvindu for ny teknikk, kun tilgjengelig med V8- og V12-motorer.

Men etter bare ti år stoppet produksjonen opp. Og vi så aldri noe mer til 8-serie-navnet, selv om 8-tallet lever videre i den hybride superbilen i8.

Nå er det imidlertid klart for storslagent comeback.

Klassiske coupelinjer, her handler det om heftig design.
Klassiske coupelinjer, her handler det om heftig design.

Lyser 600 meter framover

For ett år siden ble konseptbilen BMW Concept 8-serie avduket på den eksklusive bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste i Italia. Den nye toppmodellen har sin verdenspremiere på racingbanen Le Mans i Frankrike. Det er ikke helt tilfeldig. Helt nye BMW 8-serie Coupé er nemlig utviklet side om side med racingbilen BMW M8 GTE, som står på startstreken i årets utgave av det 24 timer lange utholdenhetsløpet Le Mans.

En bred og lavthengende nyregrill og store luftinntak i fronten, gir den nye kjøremaskinen et distinkt blikk. De smale frontlyktene kan leveres med BMW Laserlight som lyser opp mot 600 meter med fjernlyset på. Sideprofilen domineres av det lange panseret, korte overheng og en fallende taklinje ned mot bagasjelokket, mens taket utmerker seg med en «double bubble»-form, som sender tankene i retning av klassiske racingbiler.

Så lekkert blir BMW med designhjelp fra Italia

Lang, lav og sint: Her følger BMW en klassisk oppskrift.
Lang, lav og sint: Her følger BMW en klassisk oppskrift.

420 liter bagasjerom

Bilen kommer i typiske sportsbildimensjoner med en lengde på 4.843 mm, bredde på 1.902 mm og 1.341 mm i høyde. Akselavstanden måler 2.882 mm.

Alle linjene i interiøret peker framover, og tydelige kontraster i materialvalget understreker BMW sitt nye designspråk.

Sammen med nye X5 er nye 8-serie Coupé først ut med det nye operativ- og kontrollsystemet iDrive 7.0, og ny digital instrumentering hvor føreren selv kan tilpasse menyer og kontroller etter eget ønske.

Sportsseter og interiørdetaljer i skinn er standard. Normalt bagasjeromsvolum er 420 liter, og baksetet kan felles ned 50:50 for økt bagasjeromsvolum når det er nødvendig. Med andre ord: BMW har også tenkt på det praktiske.

BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?

Interiøret er rålekkert, samtidig som det er spekket med siste nytt av teknologi fra BMW.
Interiøret er rålekkert, samtidig som det er spekket med siste nytt av teknologi fra BMW.

Husker 50 meter bakover

8-serie Coupé kommer standard med Adaptive M Suspension med elektronisk kontrollerte dempere, dette skal sikre svært presis styring.

Den nye toppmodellen er også spekket med det siste innen førerassistanse, som gir både komfort og sikkerhet for fører, passasjerer og medtrafikanter.

Driving Assistant og Parking Assistant-pakkene leveres begge som standard. Sistnevnte inkluderer Reversing Assistant, som er en intelligent hukommelsesfunksjon for styring under 35 km/t, der de siste 50 meterne kan reverseres uten at du trenger å holde i rattet.

Mercedes sin legendariske coupe er blitt veteran

Den nye 8-serien lanseres i november, det er bare å starte sparingen!
Den nye 8-serien lanseres i november, det er bare å starte sparingen!

Lanseres i november

Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4 liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3 liters rekkesekser Twinturbo. Begge motorene leveres med 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Partikkelfilter er standard også på bensinmotoren.

Denne gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Dieselvarianten bruker på sin side 4,9 sekunder på øvelsen.

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic Sport automatgirkassen og BMW’s intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift.

Nye 8-serie Coupé får sin internasjonale lansering i november. Gjennom sommeren blir de norske prisene klare, og norske BMW-forhandlere vil da åpne for bestilling.

BMW 850: Nå får du dette råskinnet for litt over 200.000 kroner

Se video: Heftig avsløring fra BMW