Nå kutter de ut dieselmotor på bestselgeren

Småbil-suksessen blir ny.

Fabia har vært en stor suksess for Skoda, nå blir den ny. Dette er stasjonsvognutgaven, heller ikke den kan du få med dieselmotor nå.
Fabia har vært en stor suksess for Skoda, nå blir den ny. Dette er stasjonsvognutgaven, heller ikke den kan du få med dieselmotor nå.

Småbilen Fabia har vært en stor salgssuksess for Skoda i flere generasjoner.

Fabia har markert seg som en bilene som gir deg mest for pengene. Den innvendige plassen er overraskende god, Skoda har også tilbudt solide utstyrspakker – samtidig som de har priset aggressivt mot konkurrentene.

Tredje generasjon Fabia kom på markedet tidlig i 2015. Nå er det straks klart for midtlivsoppdatering – eller facelift som det gjerne kalles i bilverdenen.

Fallende salg

Da denne bilen kom, hadde den et lite utvalg av bensin- og dieselmotorer. Nå har Skoda kuttet i dette. Og ikke overraskende er det dieselmotorene som er ute.

Salget av diesel i denne klassen har lenge vært fallende. Og med all den negative publisiteten som har vært rundt diesel de siste årene, er det kanskje ikke overraskende at stadig flere bilprodusenter nå faser ut diesel i mange biler.

Sjeldne saker: Husker du denne stasjonsvogna?

Fabia stasjonsvogn har et imponerende stort bagasjerom, bilstørrelsen tatt i betraktning.
Fabia stasjonsvogn har et imponerende stort bagasjerom, bilstørrelsen tatt i betraktning.

Mer utstyr

– Dette er virkelig et tegn i tiden. I tillegg har vi lenge sett at dieselmotorer har tapt andeler i småbilmarkedet. Det er en stund siden Skoda her hjemme faset ut diesel i Fabia. Nå skjer det altså i samtlige markeder, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som følger bilbransjen tett.

Utvendig har Fabia fått noen ganske forsiktige endringer, både i fronten og hekken. Innvendig skal det være finere materialer, blant annet med tofargede seter og nye interiørstriper. Dashbordet er også litt endret.

Fabia får også mer utstyr. Blindsone-varsling er på plass, det samme er et system som varsler om trafikk bak bilen, når man rygger. Det er slutt på at småbiler må være spartanske og dårlig utstyrt. Nå er mye ekstrautstyr tilgjengelig også her.

Dette er en ulv i Skoda-klær:

Stramme linjer på femdørs-utgaven.
Stramme linjer på femdørs-utgaven.

Smarte løsninger

I tillegg er Skoda kjent for å ha mange smarte og praktiske løsninger i bilene sine. På Fabia får du blant annet egen isskrape integrert i tanklokket, denne kan du også bruke til å måle mønsterdybden i dekkene. Stasjonsvognutgaven har LED-lommelykt montert i bagasjerommet, alle bilene kommer nå også med USB-porter i baksetet.

I dag starter Fabia-prisene på 187.600 kroner her hjemme. Da får du den med 1-liters bensinmotor på 95 hestekrefter og i Ambition-utgave. Dyrest er stasjonsvogn med 1-liters bensinmotor på 110 hestekrefter, i utstyrsversjonen Monte Carlo. Denne kommer på 237.500 kroner.

Det er ventet bare mindre prisjusteringer i forbindelse med oppgraderingen av Fabia. De første bilene kommer tidlig til høsten.

Storebror ble helt ny - og billigere

Skoda har finpusset på interiøret, med blant annet ny infotainmentskjerm, endret dashbord og nye materialer.
Skoda har finpusset på interiøret, med blant annet ny infotainmentskjerm, endret dashbord og nye materialer.

Skoda har stor SUV også. Se video under: