Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden terrorangrepet mot World Trade Center i 2001 har flyplasser, flyselskaper og nasjonale myndigheter over hele verden innført strenge sikkerhetstiltak. Men mange forskere tror den største trusselen mot sivil luftfart er cyberterrorisme.

– Bare spørsmål om tid

Ifølge dokumenter fra DHS (Department of homeland security), og andre føderale myndigheter, er det snakk om et tidsspørsmål før et fly blir hacket.

Den aller største trusselen er at noen tar styring over et passasjerfly mens det er i lufta.

Det står også at de amerikanske flyselskapene bruker for lite ressurser på cybersikkerhet. Slik systemet er nå baserer sikkerhetssystemet seg på tillit, står det i rapporten.

Test-hacket fly

CBS News har gått gjennom dokumentene, som først ble omtalt hos nettstedet Motherboard. Det viser hvordan et team hos DHS, ledet av Robert Hickey, brukte kun to dager på å hacke seg inn i et fly som sto parkert på FAAs anlegg i Atlantic City i september 2016.

VURDERING: Den største trusselen er mot fly som er i lufta. FOTO: Grafikk
VURDERING: Den største trusselen er mot fly som er i lufta. FOTO: Grafikk

Teamet fikk adgang til flyet gjennom radiosystemet, ved å bruke helt vanlig utstyr som lett kunne kommet fordi sikkerhetskontroller på flyplasser. De forsøkte videre å få kontroll på flyets autopilot, oksygensystem, flyets elektriske system, drivstoffsystemer, i tillegg til motorene.

– Cybertrussel overalt

– Det har gått opp for oss at cybertrusselen finnes overalt, sier tidligere assisterende direktør i FBI, Ron Hosko, til CBS.

– Krisen er oppdaget, så nå må vi legge penger i for å forebygge cyberangrep. De handler om å gjøre det før det kommer et angrep, sier han.

BOEING: 757-200: Trumps privatfly er av typen som ble hacket av forskerne.
BOEING: 757-200: Trumps privatfly er av typen som ble hacket av forskerne. Foto: George Frey

DHS-rapporten sier også at de fleste flyselskaper bruker for lite ressurser på cybersikkerhet. Det er grunn til å være bekymret når ekstremister tar i bruk avansert teknologi. Få har kunnskap om hvilke konsekvenser dette kan ha. Samtidig er det viktig huske på at vi har et forsvar som tar cyberterrorisme på alvor og forsøker å være i forkant.

Flyet som ble test-hacket er et eldre Boeing 757-200 fly, men det er en arbeidshest som er mye brukt i American, Delta, og United Airlines. President Donald Trump har et privatfly av denne typen, som ofte brukes av visepresidenten, og omtales som «Airforce Two».

TV 2 har kontaktet nasjonal sikkerhetmyndighet (NSM) for å høre deres vurdering av hvor reell en slik trussel er. Og hva som gjøres for å være forberedt på cyberangrep i Norge, men de ønsker ikke å kommentere utover at de kjenner til nyhetssaken.

– Vi kjenner til nyhetssaken, men har ikke kjennskap til rapporter som viser at det er mulig å utsette fly for reell risiko, sier informasjonssjef Trond Øvstedal i NSM til TV 2.