Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Her har noen sovet i timen.

Et nytt og strengere testregime for forbruk og utslipp på biler er innført. Det vil i praksis gi oss mer realistiske tall enn det vi har i dag. Illustrasjonsfoto.
Et nytt og strengere testregime for forbruk og utslipp på biler er innført. Det vil i praksis gi oss mer realistiske tall enn det vi har i dag. Illustrasjonsfoto.

Lavt forbruk har vært et viktig salgsargument for biler i flere tiår. Å snakke direkte til kundens lommebok er som regel svært effektivt – det har naturligvis også bilprodusentene fått med seg.

Dermed har de konkurrert om å utvikle og selge biler som bruker minst mulig bensin eller diesel.

Dessverre er det også slik at mange kunder har følt seg lurt, etter å ha kjøpt bilene. Det viser seg nemlig at de bruker tildels mye mer drivstoff enn de offisielle tallene tilsier. Og dermed blir også bilholdet dyrere enn man hadde trodd.

Har vært kreative

– Her har det i mange år vært forskjeller mellom teori og praksis. For noen biler mindre avvik – for andre større. Problemet har vært et system som rett og slett har vært for dårlig. Bilenes forbruk og utslipp har blitt målt i laboratorium, med premisser og forhold som ligger langt unna virkeligheten ute på veiene, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen.

Det er heller ingen hemmelighet at bilprodusentene har "tilpasset" bilene sine til disse testene, innimellom på svært kreativt vis.

– Ja, de har naturlig nok gjort hva de kan for å få best mulig resultat. Så har europeiske myndigheter i praksis sovet i timen og latt dem holde på. Den målemetoden som har vært brukt til nå kalles NEDC, det står for New European Driving Cyclus. Den er nå erstattet av nye og langt strengere WLTP, som står for Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. I praksis får vi nå et system som er mye mer realistisk og som kundene faktisk kan stole på, sier Benny.

Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

Ny målemetode for forbruk og utslipp er innført. Den heter WLTP og er langt mer realistisk enn utgående NEDC. Foto: ADAC.
Ny målemetode for forbruk og utslipp er innført. Den heter WLTP og er langt mer realistisk enn utgående NEDC. Foto: ADAC.

Kaldere test

Fortsatt skal testen skje på rullende landvei, men farten er høyere, akselerasjoner raskere og testen varer lengre (23 km på en halv time, mot 11 km på 20 minutter med NEDC-normen). Testen skal simulere bykjøring, landevei og motorvei i fire forskjellige faser, og snittfarten uten stopp er 53,8 km/t.

Dekkdimensjon, dekkenes lufttrykk og test-temperatur er andre ting som er fastsatt den nye måleprosedyren. I tillegg skal CO2-utslippet beregnes ut fra en lufttemperatur på 14 grader, ikke mellom 20 og 30 grader som NEDC tillot. For å få mer realistiske tall.

Kjøpte ladbar hybrid: – Jeg er sjokkert over forbruket

Kan spare mye penger

– Grovt sett kan vi si at alle biler kommer til å få høyere offisielt forbruk etter dette. Men her er det også store variasjoner. Noen har vært nesten riktige etter NEDC, på andre har det vært betydelige forskjeller. Jeg ser at mange bruker et økning på 20 prosent som en tommelfingerregel. Det er nok også ganske realistisk, sier Benny.

– Men betyr dette at vi fra nå faktisk kan stole hundre prosent på de offisielle tallene?

– Så langt vil jeg kanskje ikke gå, men for de aller fleste biler blir de i alle fall mye riktigere. I tillegg må vi huske at forbruk også i stor grad handler om kjørestil og kjøremønster. En sjåfør som er bevisst på dette, vil bruke mye mindre drivstoff enn en som ikke tenker over hvordan han eller hun kjører. Her kan mange i praksis spare mye penger, sier Benny. ​

WLTP kan også gjøre bilene mye dyrere, les mer om det her:

Se video: Her er BMWs elektriske SUV