Elbilen koster Porsche 4,7 milliarder

Røper gigant-satsning – her er navnet på den første.

Samtidig som Porsche avslører navnet på sin første elbil, røper de at det innen 2022 skal investeres hele 57 milliarder kroner i elektrisk mobilitet.
Samtidig som Porsche avslører navnet på sin første elbil, røper de at det innen 2022 skal investeres hele 57 milliarder kroner i elektrisk mobilitet.

Porsche er ikke hva de en gang var. Fra å utelukkende produsere sportsbiler med rene bensinmotorer, har sportsbilprodusenten fra Stuttgart utvidet porteføljen med to SUV-er og sedanen Panamera. Og de har både diesel og ladbar hybrid i modellutvalget sitt.

Nå er det heller ikke altfor lenge til Porsche-historiens aller første elbil står klar. Den skal lanseres mot slutten av 2019.

Nå er navnet klart

Enn så lenge har Porsche kun vist bilder av konseptbilen, som de har kalt Mission E. Bilen er en fireseteres sedan, med et design som absolutt lever opp til Porsche-standarden. Det gjør også ytelsene.

Konseptbilen er nemlig utstyrt med to motorer, en på hver aksling, som til sammen yter 600 hk. 0-100 km/t serveres på under 3,5 sekunder og rekkevidden er oppgitt til 500 kilometer, målt etter den gamle NEDC-standarden.

At bilen mildt sagt skal oppleves som livlig, understrekes i navnet på den ferdige produksjonsmodellen. Porsche har akkurat sluppet navnet på bilen: Taycan!

Det kan i følge Porsche grovt oversettes til ”livlig ung hest” – og er en tydelig referanse til elementene i den ikoniske Porsche-logoen.

Taycan skal kunne hurtiglades inntil 100 km på bare fire minutter.
Taycan skal kunne hurtiglades inntil 100 km på bare fire minutter.

Investerer 57 milliarder (!) kroner

Det er ingen tvil om at nye Taycan bare er starten på en elektrisk offensiv fra Porsche, så får man like det eller ei. Innen 2022 skal nemlig den tyske bilprodusenten investere mer enn 6 milliarder euro i elektrisk mobilitet. Det tilsvarer om lag 57 (!) milliarder norske kroner.

Porsche opplyser dessuten at 500 millioner euro utelukkende skal investeres i Taycan. Det tilsvarer rundt 4,7 milliarder norske kroner. Elbilen vil også sørge for 1.200 nye arbeidsplasser i Porsche sitt hovedkvarter i Zuffenhausen.

Porsche: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt

Enorm interesse i Norge

Her hjemme har interessen for den kommende elbilen vært enorm. Norge er faktisk det første landet i verden som tar i mot reservasjoner på bilen. Og allerede første dag tidligere i vår, avslørte den norske importøren at hele 1.500 har betalt inn depositumet på 20.000 kroner.

– Det er veldig hyggelig å konstatere at kjernekunden anerkjenner konseptet som en ekte Porsche. Det kan jeg for øvrig love at den kommer til å levere på. Samtidig er det kult at elbilkonseptet gir mulighet til nye kunder å få realisert drømmen om å eie en Porsche, har administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel, tidligere uttalt til Broom.

Porsche har satt av rundt 4,7 milliarder kroner til utviklingen av kommende Taycan.
Porsche har satt av rundt 4,7 milliarder kroner til utviklingen av kommende Taycan.

Rekordhøy interesse for super-elbil

Se video: Dette har Porsche aldri gjort før