Brandvold har hatt sparkesykkel i ett år, og sparkesykler fordi han ikke gidder å gå strekningen langs barcode. Foto: Malin Saue Johansen / TV 2
Brandvold har hatt sparkesykkel i ett år, og sparkesykler fordi han ikke gidder å gå strekningen langs barcode. Foto: Malin Saue Johansen / TV 2

Stian (33) er hekta: Kjører sparkesykkel til jobb

De fleste forbinder sparkesykler med barn. Slik er det ikke lenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stian Brandvold (33) er salgs- og markedsdirektør i VIEW ledger AS på Barcode i Oslo. Hver eneste dag sparkesykler han til og fra jobb – i dress.

– Det er så utrolig kronglete å kjøre bil i Oslo. Sparkesykkel er både effektivt og kjekt, ler Brandvold.

Noe for hele familien

Brandvold bor på Lambertseter og har tre barn. Alle i familien har hver sin sparkesykkel.

– Når det er levering og henting i barnehage og på skole kjører vi sparkesykkel. I helgene bruker vi sparkesykkelen til å komme oss rundt til de ulike lekeplassene i nærheten.

Og kollegene til Stian Brandvold viser stor begeistring når han ankommer jobb på sparkesykkelen sin.

– Kunder syns det også er ganske gøy når jeg kommer i kundemøter og spør hvor jeg kan sette sparkesykkelen min, sier han.

Stor økning

I fjor var det 48.000 søk på sparkesykkel på Finn.no. Kommuniksasjonssjef i Finn.no, Kristine Eia Kirkholm, kan tyde en liten økning fra i fjor. Derimot er det en type sparkesykkel som har hatt en enorm økning.

– Hittil i år har det vært 13.000 søk på EL-sparkesykler. I fjor var det kun 5.000. Det er en økning på 160 prosent.

Kirkholm tror at årsaken til økningen blant annet er regjeringens forenkling av regelverket for små elektriske kjøretøy i april. El-sparkesyklene er nå likestilt med vanlige sykler. Hun tror også at det er viktigere for folk å være i aktivitet, og at sparkesykkelen kan bidra til dette.

Brandvold bruker sparkesykkelen både til jobb og på fritiden med barna. Foto: Malin Saue Johansen / TV 2
Brandvold bruker sparkesykkelen både til jobb og på fritiden med barna. Foto: Malin Saue Johansen / TV 2

– Det er et enkelt fremkostmiddel som tar lite plass. Det gjør at de enkelt kan ta det med på kollektivtransport. Stadig flere bruker sparkesykkel til og fra barnehage, skole og jobb, sier Kirkholm til TV 2.

– Utsolgt for alt

Salgssjef i Airwheel Norge AS, Fredrik Leithe, sier at de har opplevd en stor oppgang på salget etter at elektriske sparkesykler ble lovlig for drøyt to måneder siden.

– Akkurat nå er vi utsolgt for alt vi har, sier Leithe til TV 2.

Salgssjefen sier de har hatt en økning på 300 prosent i salget, og anslår at de har solgt bortimot 1000 sparkesykler den siste tiden. Han mener de kunne solgt enda mer om de hadde hatt mer på lager.

Leithe tror sparkesykkel har blitt så populært fordi det er så enkelt å ta med.

Stor begeistring

– De veier kun 10 kilo, og har en rekkevidde på 30 kilometer. Makshastigheten er på 20 kilometer i timen, som gjør at den er veldig effektiv i oppoverbakker. Det er spesielt populært for pendlere, da det er mer praktisk enn sykkel, sier Leithe til TV 2.

Når Stian Brandvold ankommer jobb på sparkesykkelen sin, er det til stor begeistring fra kollegene.

– Når jeg kommer på jobb er det alltid noen som spør om de kan få teste den ut, sier han.