Stor og lekker – men vi er ikke like fornøyd med alt

Prøvekjørt: På veien er du nesten i din egen verden.

Audi A7 byr på svært god langturkomfort. Samtidig får den et heftig fraspark med dieselmotoren på 286 hk.
Audi A7 byr på svært god langturkomfort. Samtidig får den et heftig fraspark med dieselmotoren på 286 hk.

Det var Mercedes som startet trenden med firedørscoupeer. Første generasjon av CLS kom allerede i 2004.

Men Audi kastet seg ganske raskt på – med både A5 og A7 – noen år senere.

Mens A5 omtrent umiddelbart ble omtalt som en klassiker, som "alle" likte, var storebror A7 langt mer kontroversiell. Særlig hekken splittet folket. Her var det elsk/hat.

Nå er det duket for en helt ny generasjon. Designmessig er den ganske forsiktig justert – men akkurat på hekken han man tatt litt større grep. De nye lysene, som nå strekker seg over hele bredden av bilen, bidrar til å gjøre det lett å skille den fra den gamle modellen.

A7 har fortsatt mye av de samme linjene som før. Men fronten har blitt mer stram i designet.
A7 har fortsatt mye av de samme linjene som før. Men fronten har blitt mer stram i designet.

Vi har allerede testet den med 3-liters bensinmotor. Men du kan også få den med dieselmotor.

For noen år siden, var jo det det naturlige førstevalget på en slik bil. Er det fortsatt slik at dette er noe du bør vurdere? Vi prøver å finne svaret.

Her finner du testen av A7 med bensinmotor

Hva er nytt?

Testbilen heter 50 TDI. Alle de som har klart satt seg inn i Audis nye system for motorer, hvilket vi gjetter er svært få, vet at det betyr hele 286 hk hentet fra en bøllete V6-er. Ikke småtteri, med andre ord.

A7 skal naturligvis ha en justerbar spoiler. Sammen med de kule LED-lysene som strekker seg over hele bredden av bilen, bidrar det til å skille denne fra de andre Audi-modellene.
A7 skal naturligvis ha en justerbar spoiler. Sammen med de kule LED-lysene som strekker seg over hele bredden av bilen, bidrar det til å skille denne fra de andre Audi-modellene.

Hva er styrker og svakheter her?

På veien oppleves A7 nesten som å sitte i sin egen verden. Det er stille, den duver fint på veien – og er virkelig et fint sted å være på langturer. Denne skulle vi gjerne krysset Europa med i sommer! Gode sportsseter gir fin støtte, men er ikke like behagelige som komfortsetene, som også er tilgjengelig med massasje.

Dieselmotoren hører du lite til – og vibrering er en saga blott.

Det vi ikke liker så godt, er hvordan den er å kjøre aktivt. Den blir for stor og tung, og klarer ikke å skjule det. Styrefølelsen er for nummen.

I tillegg blir Tiptronic-girkassen litt masete. Den bruker litt tid på å reagere. Når den først gjør det, så girer den så langt ned at den nesten umiddelbart må skifte gir igjen. Vi opplevde ikke det samme med S-tronic-kassen som følger med bensinmotoren.

Interiøret er lekkert og oser kvalitet. Men vi synes ikke det nye infotainmentsystemet er blitt bedre enn det gamle. Før var det menyhjul og hurtigknapper – nå er det to touchskjermer. De er flotte og store, men krever at du flytter fokus fra veien.

Heldigvis kommer du langt med de ypperlige digitale instrumentene, som kan styres via knappene på rattet.

Vil du heller kjøre direktørbil? Her kan du lese testen av nye A8

De digitale instrumentene gjør det mulig å styre det meste av bilens systemer uten å måtte flytte blikket fra veien eller ta hendene fra rattet.
De digitale instrumentene gjør det mulig å styre det meste av bilens systemer uten å måtte flytte blikket fra veien eller ta hendene fra rattet.

Hva koster den?

Moroa starter på 861.200 kroner. Ikke noen billigbil, med andre ord. Men tross alt rimeligere enn A7 55 TFSI (dette tallet skal forresten fortelle deg at vi snakker om en A7 med bensinmotor på 340 hk) som starter på 921.000 kroner.

Morsommere nybil under én million? Da skal du lete lenge!

Hvem er konkurrentene?

Her er det ikke så mange å velge mellom. Det handler i utgangspunktet om BMW 6-serie Gran Coupe og Mercedes CLS. CLS og A7 er splitter nye, mens 6-serie GC begynner å dra litt på årene.

Vi synes Mercedes har lykkes best med å skille ut nye CLS fra de andre modellene, rent designmessig.

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

Vil naboen bli imponert?

A7 ruver godt i gatebildet. Kanskje ikke mest med den litt anonyme gråfargen på testbilen, men likevel. De fleste løfter blikket når de møter denne bilen.

Det er god plass til beina i baksetet, og grei takhøyde også for voksne. Men utsynet til sidene er noe begrenset, på grunn av C-stolpen og den fallende taklinjen.
Det er god plass til beina i baksetet, og grei takhøyde også for voksne. Men utsynet til sidene er noe begrenset, på grunn av C-stolpen og den fallende taklinjen.

Broom mener:

A7 leverer varene på komfort og plass. Dette er en fullverdig familiebil og en ypperlig cruiser. I tillegg er dieselmotoren svært pigg og ganske gjerrig. Oppgitt forbruk er 0,56 l/mil.

Synd at den ikke leverer like godt på aktiv kjøring. Samtidig er dette neppe det viktigste for kjøpere som vurderer A7 med dieselmotor.

Om du bør spare rundt 140.000 kroner på å velge diesel i stedet for bensin? Tja, det er vi ikke helt sikre på om vi ville gjort. Både fordi dieselbiler blir stadig mindre velkommen flere steder, og fordi besparelsen ved kjøring ikke er like stor lenger. Den effektive bensinmotoren på 340 hk, klarer seg med bare 0,69 l/mil.

Hva mener eierne?

Det ligger inne åtte vurderinger av A7 i Brooms bilguide, der det er bileierne selv som gir bilene sine karakterer. Les mer her.

Visste du at:

– Hvis du kjøper A7 med parking pilot, kan bilen parkere helt av seg selv. Du trenger ikke en gang å sitte bak rattet!

– Hvis du vil kjøpe deg en brukt A7, starter prisene på rundt 300.000 kroner

– Du kan få A7 med firehjulsstyring, noe som bidrar til å redusere svingradiusen med 1,1 meter

Audi A7 50 TDI

Motor: 3-liter V6 Effekt: 286 hk / 620 Nm 0-100 km/t: 5,7 sek. Toppfart: 250 km/t Bagasjerom: 535 / 1.390 liter Vekt: 1.880 kg Lengde x bredde x høyde: 496 x 190 x142 Pris: Fra 861.000 kroner Pris testbil: 1.136.000 kroner

Dette blir en av Audi-historiens viktigste modeller