Her kan du dra på ferie – hvor som helst!

Det skal i alle fall ikke stå på utstyret.

Nissan har gått i kompaniskap med islandske Arctic Trucks, resultatet er en råtøff spesialutgave av pickupen Navara.
Nissan har gått i kompaniskap med islandske Arctic Trucks, resultatet er en råtøff spesialutgave av pickupen Navara.

Pickuper er ikke bare fornuftige arbeidsbiler. De kan også være skikkelige tøffinger, med offroadegenskaper som gjør at du kan kjøre nærmest over alt.

Og enda tøffere kan de bli. Slik som spesialutgaven Nissan akkurat har presentert av sin Navara.

Navara Arctic Truck AT32 heter den og dette er første gang Navara er utviklet med et partnermerke for det europeiske markedet.

Snorkel og diffsperre

AT32 er den kraftigste og mest praktiske Navara noensinne. Standardutstyr inkluderer skreddersydd hjuloppheng som øker kjørehøyden med 20 mm, full understellsbeskyttelse og større dekk.

For optimal ytelse, kan pickupen bestilles med snorkel for økt vadedybde og differensialsperre foran.

Ombyggingspakken er nå i salg, med en pris på 79 000 kroner.

De skal lage verdens beste offroader

Ny spesialversjon av Nissan Navara er klar – det er en bil som virkelig skal tåle tøffe tak.
Ny spesialversjon av Nissan Navara er klar – det er en bil som virkelig skal tåle tøffe tak.

Betydelig hevet

Pickupen er ombygget av Arctic Trucks, det smått legendariske islandske selskapet som spesialiserer seg på bygging av 4WD-kjøretøy for bruk under verdens tøffeste forhold.

AT står for Arctic Trucks og 32 representerer diameteren på hvert offroad-dekk i tommer. Oppgraderingene er tilgjengelig for alle Navara Double Cab-versjoner.

Den mest synlige oppgraderingen er hjulopphenget som er hevet for å optimalisere ytelsen og gi økt bakkeklaring. Den er nå 24,3 cm sammenlignet med 22,3 cm på standard Navara. Maksimal innkjøringsvinkel har nå økt til 35° (opp fra 30,4°), mens rampevinkelen nå er på 24° (opp fra 22,0°).

Tahoe er ekte offroader til hyggelig pris

Den digre snorkelen er på mange måter prikken over i-en. Den gjør også at du kan kjøre i adskillig dypere vann enn det standardversjonen klarer.
Den digre snorkelen er på mange måter prikken over i-en. Den gjør også at du kan kjøre i adskillig dypere vann enn det standardversjonen klarer.

Ta ut luft

Andre synlige oppgraderinger inkluderer hjulbuen som er utvidet og utviklet for å forsterke den økte bakkeklaringen, samt gi bedre understellsbeskyttelse under ekstrem terrengkjøring. Beskyttelsesplatene beskytter motoren, girkassen, rotoren og drivstofftanken.

De 17” alufelgene er utviklet av Arctic Trucks mens 32” dekkene er spesielt utvalgt for å forbedre trekkraften under terrengkjøring, samtidig som kjøreegenskapene på vei opprettholdes. Disse store dekkene lar føreren for eksempel redusere trykket i myk sand eller snø for økt trekkraft.

Med 20 mm ekstra bakkeklaring og større dekk, har bilens høyde økt med 40 mm.

Store hjul, her kan man redusere trykket der det er ønskelig.
Store hjul, her kan man redusere trykket der det er ønskelig.

Ta fram verdenskartet

For kunder som er ute etter ekstrem terrengkjøring, er snorkel og differensialsperre foran tilgjengelig som ekstrautstyr.

Snorkelen festes til A-stolpen for å gi bilen en vadedybde på 80 cm, det vil si 20 cm mer enn på standard Navara. Bedre luftinntak beskytter motoren mot støv og vann. Differensialsperren foran og standard differensialsperre bak, skal gi optimal trekkraft på alle typer underlag.

Som med alle lette nyttekjøretøy fra Nissan, leveres også Navara AT32 med garanti på 5 år/160 000 km, i tillegg til 5 års garanti på nye komponenter fra Arctic Trucks.

Så da er det vel bare å ta fram verdenskartet og finne hvor du har aller mest lyst å reise til? Her skal det i alle fall ikke stå på bilen!

Råtøff bobil? Sjekk denne!

Se video: Her leker de seg med verdens dyreste SUV