Norsk SUV-favoritt blir ny – her er prisene
Salget av X5 har vært rekordhøyt. Nå er det klart for fjerde generasjon.
BMW gjorde noe veldig smart da de mot slutten av årtusenskiftet bestemte seg for å lage en litt høyreist utgave av familiebilen 5-serie – og kalle det en SUV.
X5 ble nemlig en kjempesuksess, fra dag én.
Siden den tid har det kommet tre generasjoner til – og tilsammen er det solgt over 2,2 millioner eksemplarer av bilen.
Dagens modell ble lansert så sent som i 2013, og har solgt rekordbra i Norge. Mye takket være at den er tilgjengelig som ladbar hybrid, i to varianter.
Men alt nå er det altså klart for generasjon fire. Den nye modellen lanseres i november – og det åpnes for bestillinger allerede fra midten av juni.
Større
X5 vokser i størrelse, og skal by på mer plass i coupeen. Den er knappe fem meter lang, og akselavstanden har økt til 296 cm.
Bagasjerommet tar fortsatt 650 liter (1.870 liter om du legger ned ryggen på baksetene).
Det er også plass til en tredje seterad, slik at du får med opptil syv personer.
Stjeles bilen på tomgang, kan det bli rådyrt
Motorer
Fra starten er det tre motorer som er tilgjengelig i Europa – to diesel og en bensin: xDrive30d (265 hk/620 Nm), M50d (400 hk/760 Nm) og xDrive40i (340 hk/450 Nm),.
Prisene starter på knappe 1.000.000 kroner for dieselutgaven på 265 hk (for full oversikt på prisene, se faktaboks lenger ned i saken).
Alle motorene er koblet til en ny åttetrinns automatgirkasse, og xDrive firehjulsdrift.
I USA får du den også som xDrive50i. En bil som gjør 0-100 km/t på 4,7 sekunder!
Men for all del, de er ingen sinker i trafikken, bilene vi får til vårt marked heller. 40i klarer spurtøvelsen på 5,5 sekunder, mens 50d bare trenger 5,2 sekunder.
Nå blir taxien til Evald fra Ullensvang verdenskjent
Ikke ladbar – ennå
De nye motorene er alle testet og godkjent etter den nye og strengere WLTP-standarden. Denne skal gi et mer realistisk bilde av forbruk og utslipp, enn NEDC-metoden som ble brukt tidligere.
Men i Norge er det altså de ladbare hybridene som har solgt klart beste de siste årene. Og selv om alt tyder på at X5 også blir ladbar i fjerde generasjon, er ikke denne drivlinjen tilgjengelig helt fra start. Regn imidlertid med at den kommer.
Vi tipper det blir en betydelig bedre rekkevidde (minst 50 km, målt etter WLTP) på den nye.
Diger grill!
Fronten er markant. Den erketypiske nyregrillen har blitt større. Ja, rett og slett diger! Den tipper vi det raskt vil bli et litt elsk/hat-forhold til.
LED-lykter er standard foran og bak, frontlysene kan oppgraderes til både adaptive LED-lykter og BMW Laserlights med 500 meter rekkevidde på fjernlysene.
18" felgstørrelse er standard, men kan oppgraderes helt opp til 22".
Todelt bakluke
Hekken preges at tydelige, horisontale linjer og de samme vinklene som går igjen i karosseriet. Baklyktene er smalere enn tidligere. Bakluken er to-delt, slik vi er vant med i X5. En praktisk løsning, mange setter pris på.
X5 kan bestilles i to ulike designvarianter. M Sport kommer med sportslige elementer og linjer i støtfangerne, og blant annet lakkerte hjulbuer og kanaler.
xLine er mer offroad-preget, med understellsbeskyttelse og andre særegne detaljer. For kunder som ønsker mer skreddersøm, tilbys en rekke ulike elementer fra BMW Individual.
Dynamic Damper Control er del av standardutstyret. De elektronisk styrte demperne skjerper kjøredynamikken i bilen samtidig som demperkomforten økes.
Om ønskelig kan nye X5 også leveres med et adaptivt M Sport-understell med luftfjæring på bakakselen, eller med full luftfjæring på begge akslene. Bilen kan da heves og senkes i et spenn på 80 mm, gjennom fem ulike nivåer.
Den kan vade i opptil 50 cm vann, og 3-liters dieselen kan trekke 2,7 tonn.
Første generasjon BMW X5: Kan være et risikabelt bruktbilkjøp
Digitale instrumenter
Den store nyheten i cockpiten er de to 12,3'' skjermene som visuelt henger delvis sammen. Det heldigitale instrumentpanelet bak rattet introduseres for første gang i nye BMW X5 og kan tilpasses gjennom ulike menyer.
Her får du også tredje generasjon head up display, og koppholdere som både kan varme og kjøle ned drikken din.
Navigasjonssystem Professional er dessuten standard og inkluderer blant annet Apple Carplay.
Kommende X5 den første modellen ut med det nye konseptet hvor brytere og displayer samles i innrammede områder i konsollene. Dette betyr for eksempel at displayene for klimaanlegget nå sitter sammen med luftdysene og at betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til de ulike kjøreprogrammene er rammet inn i en felles enhet.
Les om brukt BMW i vår store bruktbilguide
Nesten selvkjørende
Systemet «BMW Personal CoPilot» representerer et ytterligere steg på veien mot selvkjørende biler. Forutsatt at man har øynene på veien og en bil foran seg, tillater det utvidede systemet at man under gitte forhold ikke berører rattet i nesten ubegrenset tid på motorveier i hastigheter opp til 60 km/t. (Tilgjengelig i Norge fra 04/2019).
Standardutstyret inkluderer parkeringssensorer foran og bak (med autobrems), parkeringsassistent for lukeparkering og vinkelrette P-plasser, samt ryggekamera.
Bilen kan også memorere de siste 50 meterne føreren selv rygger i hastigheter opp til 10 km/t, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.
Norske priser på nye BMW X5
X5 40i xDrive 1.056.100 kroner
X5 30d xDrive 979.900 kroner
X5 M50d xDrive 1.286.800 kroner
(Prisene er eksklusiv levering.)
Brooms bilguide: Her finner du 50 norske omtaler av BMW X5!