Her er nye Audi Q8. Den lanseres i tredje kvartal – og blir den nye toppmodellen i Audis SUV-familie.
Her er nye Audi Q8. Den lanseres i tredje kvartal – og blir den nye toppmodellen i Audis SUV-familie.

Sjekk den nye drømme-SUVen

Kommer på markedet allerede til høsten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Norge er det mange som gleder seg til Audis elektriske SUV: e-tron. Den kommer helt på tampen av året, og skal avdukes mot slutten av sommeren.

Mens vi venter, kan vi fordype oss i en annen grom SUV med fire ringer i grillen. Bilen på bildene er nemlig den nye toppmodellen i Q-familien til Audi: Q8.

Den lanseres på det europeiske markedet i tredje kvartal i år. Vi har imidlertid en dårlig nyhet for mange av dere som straks merker påtrengende "må ha"-følelse.

"Bare" mildhybrid

Det handler naturligvis om pris. Skal en slik bil kunne bli oppnåelig for særlig mange i Norge, må den være ladbar. Enten som hybrid eller ren elbil. Da kommer den veldig gunstig ut av det norske avgiftssystemet.

Enn så lenge er det imidlertid ingen planer om det. Q8 kommer i stedet som mildhybrid, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i gitte situasjoner.

Likevel må du nok regne med at det blir ganske betydelige avgifter og en høy pris – slik at den plasserer seg langt inn i "drømmebil"-segmentet, for de fleste av oss.

Sjuseters SUV med sportsbil-prestasjoner

5 meter lang - nesten

Bilen er stor – og mangler én fattig centimeter på å være fem meter lang. Den er forøvrig to meter bred, og 1,71 meter høy. Det gjør den litt kortere, men bredere og lavere enn Q7.

Med en akselavstand på nesten tre meter, har Q8 en romslig coupe. Det loves god beinplass og takhøyde.

De tre baksetene kan justeres i lengderetningen dersom det er ønskelig. Legger du dem ned, får du et bagasjerom på 1,755 liter.

Plutselig sto disse på ferga over Sognefjorden

Typisk Audi

Den nye singleframe-grillen bidrar til at du raskt skjønner at dette er en Audi. Her er det imidlertid litt mer sporty preg enn de andre SUV-ene i Q-familien – med store og markerte luftinntak. Den hellende taklinjen forsvinner sømløst inn i D-stolpene som hviler over de enorme hjulbuene.

En rekke detaljer er hentet fra den smått legendariske rallybilen Ur-quattro, skriver Audi i en pressemelding.

Denne SUV-en skal bli starten på en stor offensiv

Mild-hybrid

Den helmekaniske midtdifferensialen fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep.

Med bakkeklaring på hele 254 millimeter og korte overheng kan Q8 fortsette selv om veien tar slutt.

Bilen kan også leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr. Den lar deg justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter.

Firehjulsstyring hvor bakhjulene kan svinges fem grader for en mer smidig og stabil kjøreopplevelse, står også på listen over ekstrautstyr.

Du kan gjøre et kupp på sjelden bruktbil

Enkelt og brukervennlig

Med MMI-displayene kan nesten alle funksjoner styres fra de to store skjermene.

Den største skjermen måler 10,1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens føreren har en 8,6-tommers skjerm under hovedskjermen til å utføre øvrige oppgaver.

I tillegg er det naturligvis digitale instrumenter i Audi Virtual Cockpit-system.

Fra 2019 er remote garage pilot tilgjengelig. Det er en autonom parkeringsassistent som styres fra myAudi-app-en og parkerer bilen for deg mens du står og ser på.

Velger du alt av utstyr, får du totalt fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserscanner i din Audi Q8.

Se hva Sebastian kom over på ferien sin