Det grønne skiftet har vært et tema i samfunnsdebatten i årevis. De fleste politikere, næringslivstopper og organisasjoner har vært skjønt enige om at noe må gjøres, dersom klimamålene skal nås.

I en ny undersøkelse som Nordea har utarbeidet, kan ting tyde på at ikke alle er like opptatt av det mye omtalte skiftet.

Spurt 1600 ledere

– Vi ble svært overrasket da vi så hvor høye tallene var.

Det sier Nordeas direktør for bedriftsmarkedet, Jon Brenden. TV 2 møter ham på besøk i Bergen, for å snakke om «Business Insight». Andre del av Nordeas konjukturbarometer slippes i disse dager. I rapporten fremgår svarene etter en spørreundersøkelse som er besvart av 1600 bedriftsledere.

De er blant annet spurt om hvor store investeringer de har gjort i «grønne tiltak».

– At en fjerdedel skulle svare «i ingen grad», synes vi var overraskende. Med det fokuset som har vært på klima de siste årene, hadde vi trodd at flere gjennomførte konkrete tiltak, sier Brenden.

– Alvorlige tall

I undersøkelsen sier også 8 av 10 av de spurte at de ønsker mer informasjon om hvordan sin bedrift kan gjøre «grønnere».

– Dette er positivt. Samtidig ser vi at halvparten av den fjerdedelen som ikke har investert noe, heller ikke ønsker mer informasjon.

– Hva sier det deg?

– Det sier meg at en stor del av norske bedrifter står overfor tøffe utfordringer fremover. Dette tallet synes vi er alvorlig.

Moderne maskiner

Entreprenørselskapet Staren er et av dem som har svart på undersøkelsen til Nordea. De har investert store beløp i den hensikt i å ha en "grønnere" virksomhet, de siste årene.

Jostein Bergheim, nestleder i Staren, tror ikke det er vond vilje fra bedriftenes side. Foto: Chris Ronald Hermansen
Jostein Bergheim, nestleder i Staren, tror ikke det er vond vilje fra bedriftenes side. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Vi har blant annet brukt en del penger på moderne maskiner, sier nestleder i Staren Jostein Bergheim.

TV 2 møter ham under arbeid ved Knarvik, utenfor Bergen. Selskapet skal føre opp 20 boliger, som skal bli til 45 boenheter.

– Hva er et "grønt" tiltak?

Bergheim forteller at det mellomstore entreprenørfirmaet merker stadig strengere klimaforventninger fra kunder og samarbeidspartnere.

– Vi må følge med i timen hvis vi skal fortsette å være konkurransedyktige. Anbudene stiller stadig strengere krav, sier Bergheim.

Han mener det kan være vanskelig å vite hvor man skal sette inn støtet, for å bli mer klimavennlig.

– Det er ikke alltid enkelt å si hva som er et grønt tiltak. Det måtte vi bruke en del tid på å finne ut i vår virksomhet, og det tror jeg mange kan kjenne seg igjen i.

Nordeas Jon Brenden mener bedriftene må handle nå. Foto: Chris Ronald Hermansen
Nordeas Jon Brenden mener bedriftene må handle nå. Foto: Chris Ronald Hermansen

– Tilpass eller forsvinn

Nordea mener norske bedrifter ikke lenger kan la være å investere i grønne tiltak.

– Men er det ikke naturlig at mindre bedrifter er mer opptatt av å sikre økonomi og arbeidsplasser enn å skulle redde klimaet?

– Jeg tror du må gjøre begge deler. Hvis ikke man ser viktigheten av å tilpasse seg klimamessig, er det ikke sikkert at selskapet ditt eksisterer om noen år, sier Brenden.