Coops takk for sist etter Skiforbundets kuvending: Sponser hele verdenscupen

Coop tapte kampen om å bli sponsor for langrennslandslagene, men blir istedet sponsor for hele verdenscupen. Det betyr at de norske løperne likevel blir «tapetsert» med Coop-reklame.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Neste sesong blir verdenscupen mer som «verdenscoopen».

Coop har undertegnet en fireårs-avtale med det internasjonale skiforbundet, FIS.

I tillegg har dagligvaregiganten mulighet til å forlenge avtalen med ytterligere fire år.

Verdi: 15-20 mill. kr pr. år

En stolt konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke, bekrefter avtalen overfor TV 2. Men han vil ikke si noen om hva sponsoravtalen koster for selskapet.

Etter det TV 2 erfarer så ligger imidlertid verdien på mellom 15 og 20 millioner kroner pr. år.

Konsernsjef i Coop: Geir Inge Stokke
Konsernsjef i Coop: Geir Inge Stokke

– Det er stor interesse for verdenscupen. Det betyr god synlighet, så vi fant ut at dette passet bra for oss. Vi har også tidligere kjøpt enkeltrenn i verdenscupen, men nå blir vi altså generalsponsor, forklarer konsernsjefen til TV 2.

Vraket av skiforbundet

Coop lå lenge an til å bli sponsor for landslagene i langrenn, men Skiforbundet valgte å vrake en ferdigforhandlet avtale og fortsatte istedet samarbeidet med Coops konkurrent, Norgesgruppen, som eier Spar, Meny og Kiwi.

– Jeg klarte ikke å se for meg at jeg hele vinteren skulle se norske løpere i tv-ruta med Coop-reklame på seg, uttalte Torbjørn Johanson, på vegne av Norgesgruppen etter at selskapet til slutt hadde sikret seg avtalen med landslagene.

Coop la på ingen måte skjul på at de følte seg snytt etter at de ikke fikk avtalen de trodde de hadde sikret seg.

Men nå sier at altså selskapet litt takk fort sist, kanskje mest til Skiforbundet.

Enhver sending på tv fra verdenscupen blir «tapetsert» med Coop-reklame.

Etter det TV 2 forstår handler det om reklame rundt på stadionene, på startnummer, på skulderen til løpernes skidresser og diverse andre plasser.

TV 2s langrennsekspert Petter Skinstad tror Coop bevisst peker nese til Norgesgruppen med den nye sponsoravtalen.

– Dette er nok et aldri så lite takk for sist fra Coop. Norgesgruppen var jo ute sist og sa at når det kom til stykket så klarte de ikke å leve med tanken på å se Coop-logoen hver eneste helg gjennom vinteren.​ Slik sett er det nok et takk for sist fra Coop.

Skinstad tror Coops nye sponsoravtale på lang sikt kan gjøre det mindre attraktivt for Norgesgruppen å sponse landslaget.

– På kort sikt tror jeg ikke det vil ha så mye å si, men på lang sikt er jeg litt usikker på hva slags verdi det vil ha for en annen dagligvarekjede å sponse et landslag der Coop nærmest vil teppebombe TV-sendingene ellers, sier TV 2s ekspert.

Takk for sist?

Stokke toner imidlertid ned rivaliseringen med Norgesgruppen overfor TV 2.

– Er dette litt takk for sist, Stokke?

– Nei, det har vi et avslappet forhold til. Vi er glad og stolte over å kunne samarbeide med det beste langrenn har å by på, nemlig verdenscupen. Coop er en av de største sponsorene i Norge og for oss er det viktig å være tilstede på de idrettene som betyr noe, som langrenn, friidrett og fotball. Samtidig må vi ikke glemme det vi gjør mest nemlig alle samvirkelagene rundt omkring i landet som støtter enkeltutøvere og lag.

Det er det tyske selskapet Viessmann som har vært generalsponsor for verdenscupen i langrenn i en årrekke. Selskapet er også sponsor for verdenscupene i kombinert, hopp og skiskyting.

Coop har tidligere vært sponsor for enkeltrenn i Tour de Ski, blant annet i 2015.

Da var Petter Northug gått ut av landslaget og hadde samme sponsor privat. Etter at skistjernen vant et løp i Toblach pekte han på sponsorlogoen på trøyen som bar startnummeret. Tidligere hadde han også bevisst lagt seg ned foran reklameplakatene.

Lik TV 2 Sporten på Facebook