REKORD: I år er det rekordvarmt, og det har aldri før blitt målt så mye UV-stråling som nå. Bildet er fra Sørenga sjøbad.
REKORD: I år er det rekordvarmt, og det har aldri før blitt målt så mye UV-stråling som nå. Bildet er fra Sørenga sjøbad. Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB Scanpix

UV-rekord i mai – varsel om fortsatt høy stråling

Det har aldri før blitt målt så mye UV-stråling for mai måned som i år. Mandag og tirsdag er det meldt om fortsatt sterk stråling. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hull i ozonlaget, men mye sol som har sørget for at det nå er høy forekomst av UV-stråler, ifølge NRK.

– Det har aldri før blitt målt så mye UV-stråling for mai måned. Dette gjelder for hele Sør-Norge og opp til Trøndelag, sier Lill Tove Nilsen, forsker på UV-stråling, ved Statens strålevern.

Sola skinner ufortrødent videre, og dermed fortsetter også strålingen.

Varselet på Yr.no er sterk eller svært høy stråling i det meste av Sør-Norge.

Onsdag bedrer det seg noe, men det er likevel all grunn til å smøre eller dekke seg til.

Ta pause

Hudlege Michael Zangani sier til TV 2 at det viktigste man kan gjøre er å unngå sola midt på dagen, gjerne mellom klokken 11 og klokken 16.

– Da er UV-strålene på det sterkeste. Om du kan unngå å være ute da, så har du gjort en veldig godt jobb, sier Zangani.

En siesta i skyggen midt på dagen kan derfor gjøre susen, særlig for barna.

– Små barn har tynn hud og dermed et stort behov for å beskytte huden skikkelig, sier seksjonsoverlege Hallvard Reigstad ved barneavdelingen på Haukeland universitetssjukehus til NRK.

Han sier situasjonen oppleves som ekstrem. Barn som utsettes for sterkt sollys kan få solskader på lang sikt.

– Mye tyder på at både total eksponering for kraftig sollys og gjentatte solskader fører til hudkreft, sier han.

Smør deg godt

Om du derimot må være ute i dette tidsrommet, er det viktig å smøre seg nok. Zangani sier til TV 2 at det ikke er hold i myten om at solfaktoren halveres om du bruker halvparten så mye.

– Man har ikke beskyttelse tilsvarende solfaktor 25 om man bruker lite av en solkrem med faktor 50. Da er du kanskje nede på en beskyttelse på fem, og er dermed mer utsatt enn de som ikke smører seg og holder seg i skyggen, sier han.

Et enkelt tips for å vite hvor mye solkrem du burde bruke er å helle krem over i en teskje. Man burde bruke mengden til én teskje i ansiktet og på halsen, én teskje foran på kroppen, én teskje bak på kroppen, én teskje for hver arm og to for hvert bein.

– Omtrent 40-50 prosent av oss bruker for lite solkrem, sier Zangani.

I Norge er anbefalingen å bruke minst solfaktor 20. Personlig anbefaler han å bruke solfaktor 50 i ansiktet, og solfaktor 30 på kroppen.

– Jeg kan love deg at du fortsatt blir brun selv med god beskyttelse, sier legen.

Solkremen har to viktige funksjoner. Den beskytter oss mot stråling og den beskytter huden mot aldring. Zangani sier det nesten hver dag dør ett menneske i Norge av føflekkreft, og at 90 prosent av disse skyldes sol-eksponering.

– Les på solkremtuben hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand, så er du sikker. Sørg også for å smøre utsatte områder, som ører og hender, råder legen.

TV 2/NTB