Volvo har hatt et voldsomt oppsving i salget sitt de siste årene. Under eierskapet til kinesiske Geely, har Volvo virkelig fått fart i sakene. Bokstavelig talt.

Takket være råsterke hybridmotorer, er det nå helt vanlig at en Volvo kan være lei å henge på ut av lyskrysset.

For 15-20 år siden var slikt heller sjeldent. Men det fantes noen unntak. Blant annet V70R.

Den kostet flesk som nybil – på bruktmarkedet derimot blir den din for drøyt 200.000 kroner nå.

Denne familiebilen kan være farlig for førerkortet

300 hk

Vi har funnet en 2004-modell som har den råsterke 2,5-literen med 5 sylindre. Med manuell girkasse hadde denne 300 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Utgavene med automatgir har noe lavere dreiemoment, rett og slett fordi girkassen ikke tålte det voldsomme momentet.

Den ser ganske anonym ut, bortsett fra de 19" felgene. Men dette er en familierakett. Faksimile: Autodb.no
Den ser ganske anonym ut, bortsett fra de 19" felgene. Men dette er en familierakett. Faksimile: Autodb.no

"Vår" bil har manuell girkasse. Med denne er herregårdsvogna god for 0-100 km/t på 5,9 sekunder (7,7 sek med automatgir).

Det var en tid som luktet svidd, tilbake på midten av 2000-tallet.

Bruktbiltest av Volvo V70

Kostbar

Ny kostet en slik fra 850.000 kroner, før man la på ekstrautstyr. Derfor ble det ikke solgt så mange av dem.

Resultatet av det, er at det også er sjelden å finne dem på bruktmarkedet.

Men nå ligger det en til salgs for 215.000 kroner, med ikke avskrekkende 153.000 kilometer på telleren.

Volvo V70: Stor stasjonsvogn som koster lite

Ikke åpen for diskusjon

Utover at bilen ser bra ut på de få bildene som er i annonsen, kan vi lese at det er gjort en hel del med den.

Blant annet er det ny clutch, fordelingskasse, støtdempere og regreim.

Det står også at folk som vil ringe for å prute, kan spare seg bryet. Her er det tydeligvis prisantydning som gjelder.

Klikk her for å se hele annonsen

Det har skjedd ganske mye på interiørfronten hos Volvo siden dette varmoderne. R-modellene kunne leveres med det knallgule skinninteriøret.
Det har skjedd ganske mye på interiørfronten hos Volvo siden dette varmoderne. R-modellene kunne leveres med det knallgule skinninteriøret.

Orange interiør

Bilen er kjøpt i Sverige og importert til Norge i 2011. Nå er den klar for registrering på norske skilter.

Det er 19" sommerhjul og 17" vinterhjul.

Utvendig er det sort som gjelder – mens det er det særegne orange skinninteriøret, som Volvo brukte på flere av sine R-modeller, innvendig.

Her får du altså en fullverdig familiebil, som også kommer seg fram på vinterføre. Men vær litt forsiktig med høyrefoten, det er fort gjort å bryte fartsgrensene ...

Her er "Herregårdsvogna" som fliser Ferrarier