Er du ute etter stor elbil med lang rekkevidde, er det i praksis bare to biler å velge mellom i dag. Tesla Model S og Model X. Det har da også Tesla nytt godt i flere år. De har vært uten konkurrrenter. I elbil-landet Norge har det gitt rekordsalg.

Men nå skjer det ting. En rekke konkurrenter er nemlig på vei inn. Først av dem alle er bilen vi akkurat har testet i Portugal, nemlig Jaguar I-Pace. Den kommer til Norge i sommer, over 1.500 norske kunder har allerede kjøpt den. For Jaguar betyr det et salgstall de aldri har vært i nærheten av tidligere.

Hva har vi her?

I-Pace er en SUV i familieklassen. Den er 4,68 meter lang og har bagasjerom på 656 liter. Og den er altså elektrisk.

Rekkevidden er oppgitt til 480 kilometer etter den nye og strengere WLTP-normen. I-Pace kan naturligvis hurtiglades.

Innstegsmodellen S har startpris på 599.900 kroner. Deretter følger SE, den starter på 698.900 kroner. Toppmodellen HSE koster 746.900 kroner. En egen First Edition-utgave kommer på 829.900 kroner. I tillegg er det fullt mulig (og helt sikkert fristende) å dra på med mye fint og kostbart ekstrautstyr.

LES MER: I år skal Jaguar mangedoble salget i Norge

Hekken er kanskje den aller mest vellykkede delen av dette designet, den er bred og aggressiv.
Hekken er kanskje den aller mest vellykkede delen av dette designet, den er bred og aggressiv.

Hvordan er den å kjøre?

Jaguar vektlegger sporty kjøreegenskaper i bilene sine, I-Pace er ikke noe unntak. Her er det sportsbil-DNA, kombinert med svært lavt tyngdepunkt takket være batteriene i bunnen av bilen. Resultatet er en svært kjøreglad bil. Vi har testet på alt fra offroadløype, via svingete fjellveier og motorvei – til krevende banekjøring. I-Pace imponerer alle steder.

Tross relativt kompakte ytre mål, er akselavstanden på hele 3 meter. Det er med på å gi en imponerende stabilitet, samtidig som bilen reagerer lynraskt på alle kommandoer. Styringen er presis og gassresponsen som ventet i en elbil: Kreftene kommer med en gang og gir et skikkelig skyv. Tesla-rask er den imidlertid ikke. I-Pace bruker 4,8 sekunder på 0-100 km/t. Det er veldig kjapt for en SUV i familieklassen, men det kunne nok vært enda raskere – hvis Jaguar hadde ønsket.

Støydempingen er veldig bra. Kombinert med svært gode seter, gjør det I-Pace til en perfekt langtursbil.

Det er neppe mange kunder som skal forsøke seg på det – men I-Pace takler også krevende terrengkjøring bra.
Det er neppe mange kunder som skal forsøke seg på det – men I-Pace takler også krevende terrengkjøring bra.

Hvordan er plassen?

Fire voksne har det behagelig her. Plassen er god i alle retninger. Men noen perfekt femseter er den ikke. Til det er midtplassen i baksetet for høy og smal. Her har Jaguar valgt å prioritere best mulig komfort for to bak.

Bagasjerommet er også digert til denne bilklassen å være, til sammen 656 liter. I tillegg har Jaguar pakket bilen godt med oppbevaringsrom. Midtkonsollen tar for eksempel 10,5 liter. Det er også smarte oppbevaringsrom under baksetet, til for eksempel nettbrett og laptop.

Dette er overdådig luksusbil til lavpris

Stort bagasjerom og lett å utnytte plassen.
Stort bagasjerom og lett å utnytte plassen.

Går den bra?

De to elmotorene byr på til sammen 400 hestekrefter. Det gir naturligvis skikkelig kraftoverskudd. 4,8 sekunder på 0-100 km/t er nevnt og det stopper ikke der. På bane leker vi oss mot toppfarten på 200 km/t. Det er et imponerende skyv i bilen hele veien opp dit.

400 hestekrefter, to elmotorer og 4x4.
400 hestekrefter, to elmotorer og 4x4.

Mye handler også om et avansert understell som virkelig lar kreftene få komme til sin rett. I-Pace er leken og lettbeint, samtidig som den sluker motorveimil på en imponerende måte.

Batteriet er for øvrig på 90 kWh. Bilen drives av to såkalte synkroniserte permanentmagnetiserte elmotorer.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne

Finest utenpå eller inni?

Jaguar-designerne har utnyttet fordelene en elbil gir og latt det styre flere av designvalgene. Ett eksempel: Når man ikke trenger plass til en stor motor foran, blir også panseret mye kortere enn på øvrige Jaguar-modeller. Linjene er smekre og sporty. Totalinntrykket er temmelig forskjellig fra den langt mer maskuline og aggressive fossil-broren F-Pace.

To skjermer i midtkonsollen, klimaanlegget har også fysiske brytere.
To skjermer i midtkonsollen, klimaanlegget har også fysiske brytere.

Akkurat det er ganske interessant. Designet på F-Pace har fått veldig mye ros. Underveis i utviklingen har Jaguar helt sikkert vurdert å "bare" lage en elektrisk F-Pace. Det hadde vært enkelt og sannsynligvis også veldig smart. Men i stedet har de altså valgt å gi I-Pace en helt egen identitet. Den er mye smekrere enn F-Pace, også mer feminin i uttrykket. De som vil ha en stor og prangende SUV, er neppe veldig imponert. Men samtidig er I-Pace sporty og leken i linjene. Litt elsk eller hat, det gjelder nok særlig den ganske butte fronten.

Interiøret er preget av høy materialkvalitet. Infotainmentsystemet er moderne og intuitivt. Knapper og brytere kjennes solide og gir helt riktig feedback. Her er Jaguar flinke og gjennomførte.

Dette interiøret er en skikkelig revolusjon

Innvendig er det lekkert – og gjennomført.
Innvendig er det lekkert – og gjennomført.

... og hva er konklusjonen?

At Jaguar er det første merket som gir Tesla reell konkurranse er kanskje overraskende, men det er samtidig et bevis på hvor langt Jaguar har kommet under sin indiske eier, Tata.

Fortsatt er de et nisjemerke, men nå har de ressurser og muskler til å satse på det som mange mener er framtiden for bilbransjen: Elbiler.

Etter fire hektiske utviklingsår er I-Pace klar. Her har Jaguar gjort en imponerende jobb. Bilen er lekker og velkjørende. Du skal lete svært lenge etter en SUV som er morsommere å kjøre, samtidig er også komforten ivaretatt.

De som pirker på at Tesla sliter med å lage interiører med gjennomført premiumfaktor, skal få en hardt jobb med å finne noe å ta I-Pace på. Her er det lekkert og gjennomført. Du kjører rett og slett elbil på første klasse.

LES MER: 10 ting du bør vite om Jaguar I-Pace

I-Pace kommer til å gi Jaguar salgsrekord her hjemme i år. Over 1.500 har allerede bestilt den.
I-Pace kommer til å gi Jaguar salgsrekord her hjemme i år. Over 1.500 har allerede bestilt den.

Her testet vi I-Pace, lenge før tiden

JAGUAR i-PACE

Motor: Elektrisk, to motorer. Batteri: 90 kWh ​Effekt: 400 hk / 696 Nm. 0-100 km/t: 4,8 sek. Rekkevidde: 480 kilometer (WLTP) Toppfart: 200 km/t. Lengde/bredde/høyde: 468/189/155 cm. Bagasjerom: 656 liter Vekt: 2.133 kg. Pris fra: 599.000 kroner

Se video av I-Pace i Portugal under: