Volvo XC90 T8 er blant bilene som får mer avgift fra 1. juli. Dette er en stor salgssuksess i Norge.
Volvo XC90 T8 er blant bilene som får mer avgift fra 1. juli. Dette er en stor salgssuksess i Norge.

Om en måned blir flere biler mye dyrere

Nye avgifter slår inn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har de ladbare hybridene tatt store markedsandeler i det norske bilmarkedet.

På sitt beste er dette på mange måter to biler i ett: Du kan kjøre elektrisk (og billig) over kortere avstander. På langtur trår bensin- eller dieselmotoren til – og du slipper helt rekkeviddeangsten elbilene er belemret med. For dem som har mye småkjøring og kan lade ofte, betyr det i praksis at det blir lenge mellom hvert besøk på bensinstasjonen.

Store og dyre SUV-er

Her i Norge har disse bilene også kommet svært gunstig gjennom avgiftssystemet. Mange av dem har ikke hatt avgift i det hele tatt – det har gitt rekordsalg.

Biler som VW Golf og Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV og Audi A3 e-tron har solgt svært bra. Men også mer eksklusive biler har nytt godt av dette "avgifts-smutthullet".

Blant annet har vi nordmenn aldri kjøpt så mange store og dyre SUV-er som nå. Modeller som Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes GLE har satt salgsrekorder med sine ladbare utgaver.

De kjører luksus-SUV og sparer mye penger

En stor del av salget av VW Passat de siste årene har vært av den ladbare GTE-utgaven.
En stor del av salget av VW Passat de siste årene har vært av den ladbare GTE-utgaven.

Grense på 50 kilometer

Men nå er det snart klart for en innstramning. Fra 1. juli får de ladbare hybridene en såkalt rekkeviddedifferensiert avgift. Den vil straffe flere av dem hardt.

I budsjettforliket i fjor ble man enig om å innføre en grense på 50 kilometer elektrisk rekkevidde. Bilene som klarer dette får maksimalt vektfradrag, som er 23 prosent. De som går kortere enn 50 kilometer på ren strøm, får økt avgift.

Dette bør du tenke på før du kjøper ladbar hybrid

Dyrere Mercedes

Størst utslag blant de ladbare hybridene finner vi på Mercedes GLE 500e 4Matic, den går opp 49.875 i avgift. Startprisen i dag er på 826.000 kroner.

BMW X5 blir også en god del dyrere. Her øker avgiftene med 44.209 kroner, det gjelder X5 xDrive 40e iPerformance. Den starter i dag 793.800 kroner.

Mercedes har også hatt stor suksess med sine ladbare familie-SUV GLC. GLC 350e går opp 32.500 kroner i avgift, mens Coupe-utgave øker med 32.800 kroner. I dag starter prisene her på henholdsvis 560.000 og 615.000 kroner.

Ladbar BMW X5 får over 40.000 kroner i avgiftsøkning.
Ladbar BMW X5 får over 40.000 kroner i avgiftsøkning.

Volvo-suksess

Familiebilen Mercedes E-klasse får også mer avgift. E 350e får et avgiftshopp på 30.415 kroner. I dag starter denne på 570.000 kroner.

Volvo har hatt en av de virkelige storselgerne blant de ladbare bilene de siste årene, med sin store SUV XC90. Her er det den ladbare T8-versjonen som har stått for det aller meste av salget. På denne øker nå avgiften med 30.168 for T8-utgaven. Prisen starter i dag på 861.000 kroner.

For de øvrige ladbare hybridene er det snakk om mindre avgiftsøkninger.

Derfor kan denne Volvoen bli et bruktbilkupp

Se video: Her får vi kjøpe bil – til "svenske-pris"