Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Slik får du sprekere bil

Trimming av biler gjøres nå stort sett elektronisk med omprogrammering av motorens styreenhet. Illustrasjonsbilde
Trimming av biler gjøres nå stort sett elektronisk med omprogrammering av motorens styreenhet. Illustrasjonsbilde
– Det er noen enkle råd du bør følge.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har noen spørsmål om tuning.

Jeg har en Ford Tourneo 2,2 TDi med 125 Hk. Det hadde ikke vært dumt å få noe mer effekt ut av motoren. Men jeg lurer på om det er greit å få utført tuning på bilen.

1. I forhold til forsikring og garanti (for min del er det ikke lenger nybil-garanti inne i bildet).

2. I forhold til bilens konstruksjon (at den skal tåle større belastning ved høyere effekt).

3. I forhold til vognkort og de opplysninger som står der (evt om det påløper utgifter).

4. Hvordan vil evt bilverkstedet/forhandler forholde seg etter at slik tuning er foretatt? Jeg har en forestilling om at dersom det er profesjonelle folk som utfører tuningen, så bør det være trygt, men er det greit (lovlig…)?

Hvis det er software som er eneste forskjellen på min motor og en utgave med 155 Hk, så….

Jeg snakket med en kar som utfører slik tuning, for å undersøke. Det kom informasjon og tilbud via Facebook. Han forsikret meg om at det blir gjort profesjonelt og at det var fullt lovlig. Likevel sier han at jeg kanskje ikke bør opplyse om at det er foretatt tuning.

Erfaringsmessig er det visstnok ikke alle verksted som liker det. Og det kunne kanskje skape unødige problemer hvis det skulle oppstå skader som ikke lar seg finne ut av eller dersom forsikring skulle bli involvert. Ok. Det er fullt lovlig, men man bør ikke snakke om det ..?

Jeg blir litt skeptisk. Håper på litt klarere svar fra deg, Benny. Med vennlig hilsen Øyvind

Benny svarer:

Hei Øyvind og takk for interessante og gode spørsmål rundt et tema som mange lurer på.

Jeg kjørte selv en chiptunet Audi for noen år siden. Den gikk som ei kule, brukte nesten ikke diesel og det var null og niks trøbbel rundt dette. Hetl til rundt 50.000 kjørte kilometer. Da opplevde jeg drivverket som så «slaskete» at jeg valgte å selge den. Det skal i rettferdighetens navn sies at den var tunet ganske mye...

Jeg hadde i samme periode en kompis med en Volvo V70, tunet på samme måte, hos samme firma. Han hadde nesten bare trøbbel. Motorlampe som lyste og bil som gikk i «nødmodus». Når denne bilen fikk tilbake original programvare, fungerte den helt utmerket igjen. Så et slikt inngrep kan slå begge veier. Det tror jeg det er viktig å være klar over.

Når det gjelder klare svar, så skal jeg forsøke å gi deg det. Det aller enkleste i så måte hadde vært å fokusere kun på det positive, eller kun på det negative. Det hadde blitt veldig tydelig.

Men nå er det jo slik at dette med chiptuning/omprogrammering har både noen fordeler og noen ulemper. Da blir det straks mer «ullent». Begge sider bør jo belyses. Men jeg skal i alle fall gjøre så godt jeg kan i forhold til å hjelpe deg en bit på veien.

Vi begynner på toppen:

1. Er nybilgarantien utløpt, så har ikke dette noe å si. Det er smart å melde fra til forsikringsselskapet ditt. Skulle det verste skje, så slipper du noe regresskrav mot deg. Vær forberedt på noe dyrere forsikringspermie.

En såkalt powerboks er den billigste og enkleste formen for tuning. Går man mer avanser til verks, er det en omprogrammering av motorens styreenhet som gjøres.
En såkalt powerboks er den billigste og enkleste formen for tuning. Går man mer avanser til verks, er det en omprogrammering av motorens styreenhet som gjøres.

Jeg har også hørt om folk som har blitt nektet forsikring på chiptunet bil. Det er derfor smart å ta en telefon for å sjekke ut dette – før man går i gang.

2. Ja, om man ikke trimmer bilen for mye og ikke bruker alle kreftene hele tiden, så bør ikke dette være noe stort problem. Men det er heller ikke til å komme fra at det økte momentet en trimmet motor får kan skape problemer for særlig automat-girkasser. Mange automater har havarert på grunn av dette. Drivverket generelt og clutchen på biler med manuelt gir får også økt belastning. (Ref. min Audi som jeg nevnte innledningsvis). Det handler i stor grad om måtehold i forhold til både effektøkningen og ikke minst om kjørestil. Grisekjører man – så går ting lett i stykker eller slites fort.

3. For å ta det enkleste først: Hk-avgiften finnes ikke mer, så det er ikke lenger noen avgifter knyttet til dette.

Det er alltid smart å få det godkjent og ført inn i vognkortet, men her kreves det en del dokumentasjon. Både fra bilfrabrikant / importør, den som utfører tuningen og en liten smule velvilje fra Statens vegvesen, som jeg personlig ikke alltid oppfatter som like hjelpsomme og velvillige i slike saker.

Jeg ville startet hele tuning-prosjektet med akkurat disse tingene. Få alt skriftlig, slik at du slipper kjedelige hendelser eller å måtte gjøre jobben en gang til i ettertid.

Dette krever litt innsats og det er nok også grunnen til at mange velger å tie om at bilen er er tunet.

4.​ For vanlige verkstedjobber,som service, forstilling, bremser etc spiller tuningen null og niks rolle. Jobben er den samme. Får man derimot motorproblemer som fusk, lamper som lyser, mystiske feilkoder og at motoren ikke går som den skal, applauderer ikke akkurat verkstedene tuningen. Men gi beskjed om det.

Ofte er det smart å stille programvaren tilbake til det originale om man ikke finner fort og greit ut av feilen. Ref. Volvoen til kompisen jeg fortalte om.

Det hele handler altså stort sett om systematiske forberedelser. Selve tuningjobben er det raskeste og det enkleste i prosessen.

Jeg er ikke redd for å anbefale tuning om man følger rådene over. Man får en vesentlig sprekere bil, for en relativt billig penge. Men det handler litt om måtehold i forhold til effektøking og kjørestil. De fleste jeg har snakket med som kjører tunede biler er også i all hovedsak fornøyde.

Jeg ønsker deg lykke til med mer effekt i Forden!

Mer muskler for pengene skal du lete lenger etter

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: På tide å oppfylle cabriolet-drømmen?

Video: Se Edd China sitte på i VW Golf GTI

Lik Broom på Facebook