Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Citroën har aldri vært noe stort volummerke i det norske markedet, men de siste årene har det gått ekstra trått.

De manglet SUV da den biltypen kom og stjal veldig mye salg fra de tradisjonelle familiebilene. Og franskmennene har heller ikke vært spesielt kjappe med å tilby ladbare biler. Riktignok har de solgt endel av C-Zero, som i praksis er en Mitsubishi med Citroën-merker på, men den bilen er nå i praksis nesten sluttsolgt.

Så langt i år er Citroën på 19. plass over de mest solgte bilmerkene her i Norge, etter blant andre Renault, Opel og Mitsubishi.

Designet er særpreget, ikke minst i fronten.
Designet er særpreget, ikke minst i fronten.

Luftputer på sidene

Derfor gleder nok både importør og forhandlere seg til en viktig nyhet som kommer snart. Citroën skal nemlig lansere SUV i familieklassen, som etter hvert også kommer som ladbar hybrid.

Vi snakker om den europeiske utgaven av C5 Aircross. Den kinesiske versjonen har allerede vært på markedet der en stund.

Dette er søstermodellen til biler som Peugeot 5008 og Opel Grandland X. Den 4,5 meter lange SUV-en er muskuløs og tøff i fremtoningen og skiller seg ut fra konkurrentene. Den meget spesielle Airbump-løsningen på dørene er med på å understreke det.

Anti-status-bilen ble ny og tøffere

Citroën lover klasseledende plass og høy komfort i C5 Aircross.
Citroën lover klasseledende plass og høy komfort i C5 Aircross.

Fordele plassen

Utvendig kan kundene velge mellom 30 ulike kombinasjoner av lakkfarger og fargede detaljer. På innsiden er det fem ulike stemninger, med matchende farger og materialer.

De tre baksetene kan justeres og felles ned uavhengig av hverandre, og bagasjerommet er det største i klassen, med volum på mellom 580 og 720 liter.

Her kan du velge om du vil ha mest mulig plass i baksetet, eller i bagasjerommet.

Denne tør virkelig å skille seg ut

Interiøret er fleksibelt, med blant annet tre bakseter som kan justeres og felles ned uavhengig av hverandre.
Interiøret er fleksibelt, med blant annet tre bakseter som kan justeres og felles ned uavhengig av hverandre.

Første ladbare hybrid

Bilen kommer med 12,3-tommers TFT-instrumentpanel og en 8-tommers berøringsskjerm i midtkonsollen. 20 førerassistentsystemer og avanserte oppkoblingsmuligheter er også på plass. Den leveres blant annet med Highway Driver Assist – og er selvkjørende på andre nivå. Utstyr som trådløs lading av telefoner og ConnectedCAM-kamera er også på plass.

C5 Aircross blir Citroëns første ladbare hybrid, den utgaven kommer i slutten av 2019. Bensin- og dieselvariantene vil være på markedet mot slutten av 2018. Priser er foreløpig ikke klare, men det er grunn til å vente at disse blir konkurransedyktige.

Denne ser du virkelig ikke hver dag

C5 Aircross er en høyreist SUV i den mindre familieklassen.
C5 Aircross er en høyreist SUV i den mindre familieklassen.

Se video: De filmer musikkvideo – fra bilen!