Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW X5 skal snart erstattes. Etter bare fem år på markedet, skal den populære SUVen lanseres i en helt ny generasjon.

Om du klarer deg med dagens generasjon, og det er virkelig ikke noe nederlag, så kan du nå gjøre noen gode bruktkjøp.

Blant annet på en av de virkelig råspreke modellene: X5 M50d. Nå må alle som bryr seg om dieselforbud og høye bomavgifter snu seg bort, for dette er en av de mest brutale dieselmotorene på markedet.

Ny måtte du fort ut med drøyt 1,5 millioner kroner for en godt utstyrt 2016-modell som den vi har funnet. Nå får du den for rundt 600.000 kroner mindre...

Les vår test av BMW X5 med dieselmotor her

381 hk!

Bilen har prisantydning på 949.000 kroner. Det er fortsatt mye penger, men likevel en betydelig lavere pris enn for to år siden. Også får du også noe helt spesielt!

Her er kraftkilden: 3-liters V6 på 381 hk!
Her er kraftkilden: 3-liters V6 på 381 hk!

Under panseret sitter nemlig en bjørnesterk 3-liters sekssylindret motor, som spytter ut 381 hk. Ja, du leste riktig!

Det gjør at du får sportsbilytelser på denne fullvoksne SUVen. 0-100 km/t tar deg bare 5,3 sekunder.

Dessuten er den svært effektiv. Oppgitt forbruk er 0,66 l/mil.

Billig BMW X5 kan være risikosport

Mye utstyr – men vi savner...

Det gjelder å ha en raust utstyrt bil i Norge – særlig når det gjelder store og kostbare premium-SUVer.

Denne har det meste: Head up display, full M-pakke både utvendig og innvendig, 20"+22" hjul, Harman Kardon-anlegg, panorama glasstak, elektrisk hengerfeste, elektriske komfortseter med minne og Webasto er blant det som er på plass.

Vi savner adaptiv cruise control, men utover det mener vi denne skal ha det viktigste utstyret.

Brooms bilguide: Vi har nesten 800 (!) omtaler av BMW! Les her

Ikke "norsk" garanti

2016-modell betyr i utgangspunktet at det skal være lenge igjen av nybilgarantien. BMW tilbyr 5 år og hele 200.000 kilometer i sine garantier. "Vår" bil har bare rullet 52.000 kilometer.

Men siden den er bruktimportert, er det ikke noe slikt.

I stedet opplyses det i annonsen at det medfølger 6 måneders bruktbilgaranti. Den bør du i tilfelle forhandle om. For på en slik bil, er garanti gull verdt. Hva om for eksempel turboene må byttes? Da blir det plutselig steindyrt!

BMW kan interiør - og med riktig utstyrspakke, er X5 blant de bedre i klassen.
BMW kan interiør - og med riktig utstyrspakke, er X5 blant de bedre i klassen.

Så lite koster drømme-SUVene etter ti år

Ikke helt kurant

Dieselmotor er ikke det mest kurante du kan få i store byer lenger. Men det fungerer fortsatt helt ypperlig ute på "landet". Og der er det også en miljøgevinst, sammenlignet med bensinmotorer, i alle fall.

På såpass store biler som dette, er dessuten dieselmotor det som fungerer best, synes mange. Du får det høye dreiemomentet – samtidig som du slipper å fylle tanken i tide og utide.

Klikk her for å se hele annonsen

Ladbar hybrid

Som nevnt skjer det ting rundt X5 akkurat nå. Det betyr også at vi får en ny utgave av den ladbare hybriden, som jo har stått for brorparten av salget i Norge de siste tre-fire årene.

Her har mange blitt overrasket over hvor høyt det reelle forbruket er, sammenlignet med oppgitte tall. Den elektriske rekkevidden på dagens modell er ikke god nok.

Men nå kommer strengere krav til både rekkevidde og forbruk. Det forventer vi at BMW vil ta høyde for. Rundt 50 kilometers "virkelig" rekkevidde bør det være på deres nye ladbare X5. Det vil i tilfelle være nok for veldig mange.

Og først da mener vi at du virkelig har et godt alternativ til dieselutgaven. I mellomtiden kan nettopp denne bilen være et veldig godt alternativ...

Brooms bilguide: Dette mener norske X5-eiere om bilene sine