Enorm syklistøkning skaper store utfordringer:

– Bussene er klint inntil sykkelfeltet

Siden 2015 har antall sykkelreiser økt med hele 55 prosent i Oslo. Det skaper utfordringer for både syklister og førere av større kjøretøy.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jane Karlsen har vært bussjåfør i snart 30 år. I dag kjører hun ruten mellom Åsbråten og Rådhuset i Oslo. Med rutinert hånd navigerer hun den nesten 20 meter lange leddbussen gjennom Oslos travle gater. Hver dag deler hun veien med hundrevis av syklister.

– Hvis jeg klarer å kommunisere med dem, så syns jeg jo at det er bra at folk sykler, sier hun.

Hun merker stor forskjell på antall syklister på veien nå enn tidligere.

– Det er jo mange. det her var jo ikke noe vanlig for ni-ti år siden, det var det ikke, sier hun.

Ifølge Oslo kommunes målinger så er det en økning på 55 prosent i antall passeringer i år sammenlignet med 2015. Det samme viser målingene Statens Vegvesen har utført. Sykkeltrafikken er desidert høyest fra påske til sommerferien og i august-september. En fine mai-måneden vi har bak oss har gitt ny sykkelrekord i hovedstaden.

Norge uten sykkepolitikk

Men syklistene er ikke fornøyde med myndighetenes tilrettelegging. Alle, både politikere og myndigheter er enige om at økt bruk av sykkel, særlig i byene både gir bedre klima, bedre helse og fremkommelighet. Men samarbeid og bevilgninger mangler.

TV 2 treffer syklist Selma Monsen i Dronning Eufemias gate. I likhet med mange andre syklister er hun ikke fornøyd med hvordan det er lagt opp i den stadig mer trafikkerte gata.

– Det er helt forferdelig. Det er trangt, mye trafikk, og bussene er klint inntil sykkelfeltet, sier hun.

Generalsekretæren i Syklistenes Landsforening, Morgan Andersson, mener samferdselsministeren har ansvaret for å gjøre Norge til et mer sykkelvennlig land.

– Det er mange som tror at Oslo er blitt en sykkelvennlig by, men vi ligger veldig langt etter byer som Paris, København og London. Jeg vil si at vi ikke har noen sykkelpolitikk i dette landet, men vi har mange festtaler. Målet om åtte prosent sykkelandel for hele landet er helt greit. 20 prosent i byene er kjempebra! Men hvordan skal vi nå det? Vi er langt fra å bevilge de midlene som kreves, sier Andersson.

Oppleves ikke trygt

Statistikken viser at det er relativt trygt å sykle, men opplevelsen er alt annet enn trygg, mener syklistene.

– Nå er det middelaldrende menn, og kvinner som utgjør hovedtyngden av syklistene, men barn og eldre er nesten helt fraværende. Her er det veldig mye å hente, men da må det bygges gjennomgående veier for syklister, slik at vi unngår å blande syklister med gående og andre trafikanter, mener Andersson.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen er selv en ivrig syklist.

– Har vi god nok infrastruktur til å håndtere denne enorme økningen i antall syklister?

– Det gjøres mye, men det må bli gjort enda mer, sier han.

Han etterlyser nå en bedre sykkelkultur.

– Jeg tror det er viktig at både vi som er syklister i hverdagen, og politikere jobber sammen for å finne gode løsninger. Også må vi sørge for at det utvikler seg en god sykkelkultur, sier Olsen.

Han minner også om at det ikke alltid er like attraktivt å sykle i Norge.

– Vi bor i et kupert land, et land med lange vintre, så vi må klare å ha magemål på hva vi har av ambisjoner, sier han.

PS: Norges mest sykkelvennlige kommune, kåret av syklistene selv, er Lillestrøm.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook