Luksusskipet hadde 4229 mennesker om bord da det gikk på grunn rett utenfor den italienske øya Giglio. Skipet sprang lekk, fikk slagside, og sank på grunt vann. 32 mennesker døde.
Raskt ble det stilt spørsmål rundt kaptein Francesco Schettinos rolle i ulykken. Opptak av radiosamband og telefonsamtaler avslørte at Schettino først hadde prøvd å bagatellisere ulykken. Deretter forlot han skipet lenge før passasjerene var evakuert og gjort rede for.
Og – ikke minst: hva i all verden gjorde skipet så nær den lille øya Giglio?
Avvek fra kursen
Det 290 meter lange skipet var ute på den første delen av et sju dagers cruise som skulle ta 3206 passasjerer og et mannskap på 1023 rundt i Middelhavet. Om kvelden 13. januar 2012 nærmet skipet seg øya Giglio. Her avvek Costa Concordia fra sin planlagte kurs.
Egentlig skulle skipet passert åtte kilometer fra øya. I stedet gikk Costa Concordia kloss inntil Giglio.
Rundt 800 meter fra inngangen til havnen på Giglio ligger revet Le Scole. Her grunnstøtte cruiseskipet. I sammenstøtet ble det revet opp en 53 meter lang flenge i skroget, under vannlinjen på babord side.
Vann trengte inn i maskinrommet og oversvømmet motorer og generatorer. Uten fremdrift og med bare nødstrøm om bord drev skipet nordover.
25 minutter etter sammenstøtet dreide skipet sørover. Hun hadde da slagside mot styrbord. En time etter grunnstøtingen la skipet seg til ro på 20 meters dyp utenfor Punta del Gabbianara, med rundt 70 graders slagside.
Bagatelliserte hendelsen
Ifølge opptak fra kommunikasjonen mellom skipet og den italienske kystvakten, forsikret kaptein Schettino om at de bare hadde en «mindre teknisk feil». Senere sa han at evakueringen nesten var fullført når den i virkeligheten så vidt hadde begynt.
Dessuten forlot kapteinen skipet lenge før de siste passasjerene var i sikkerhet.
– Jeg er ikke om bord fordi skipets baug kommer opp. Vi har forlatt henne, sier Schettino til en forskrekket representant for kystvakten, som svarer:
– Hva mener du? Har du forlatt skipet?
Schettino virker som om han brått kommer på andre tanker og svarer:
– Nei. Jeg har absolutt ikke forlatt skipet. Jeg er her.
Gregorio de Falco fra kystvakten prøver uten hell å beordre Shcettino til å returnere til fartøyet.
– Gå om bord. Det er en ordre. Ikke kom med flere unnskyldninger. Du har beordret «forlat skipet», sier de Falco.