Luksusskipet hadde 4229 mennesker om bord da det gikk på grunn rett utenfor den italienske øya Giglio. Skipet sprang lekk, fikk slagside, og sank på grunt vann. 32 mennesker døde.

Raskt ble det stilt spørsmål rundt kaptein Francesco Schettinos rolle i ulykken. Opptak av radiosamband og telefonsamtaler avslørte at Schettino først hadde prøvd å bagatellisere ulykken. Deretter forlot han skipet lenge før passasjerene var evakuert og gjort rede for.

Og – ikke minst: hva i all verden gjorde skipet så nær den lille øya Giglio?

Avvek fra kursen

Det 290 meter lange skipet var ute på den første delen av et sju dagers cruise som skulle ta 3206 passasjerer og et mannskap på 1023 rundt i Middelhavet. Om kvelden 13. januar 2012 nærmet skipet seg øya Giglio. Her avvek Costa Concordia fra sin planlagte kurs.

Egentlig skulle skipet passert åtte kilometer fra øya. I stedet gikk Costa Concordia kloss inntil Giglio.

Rundt 800 meter fra inngangen til havnen på Giglio ligger revet Le Scole. Her grunnstøtte cruiseskipet. I sammenstøtet ble det revet opp en 53 meter lang flenge i skroget, under vannlinjen på babord side.

Vann trengte inn i maskinrommet og oversvømmet motorer og generatorer. Uten fremdrift og med bare nødstrøm om bord drev skipet nordover.

25 minutter etter sammenstøtet dreide skipet sørover. Hun hadde da slagside mot styrbord. En time etter grunnstøtingen la skipet seg til ro på 20 meters dyp utenfor Punta del Gabbianara, med rundt 70 graders slagside.

Bagatelliserte hendelsen

Ifølge opptak fra kommunikasjonen mellom skipet og den italienske kystvakten, forsikret kaptein Schettino om at de bare hadde en «mindre teknisk feil». Senere sa han at evakueringen nesten var fullført når den i virkeligheten så vidt hadde begynt.

Dessuten forlot kapteinen skipet lenge før de siste passasjerene var i sikkerhet.

– Jeg er ikke om bord fordi skipets baug kommer opp. Vi har forlatt henne, sier Schettino til en forskrekket representant for kystvakten, som svarer:

– Hva mener du? Har du forlatt skipet?

Schettino virker som om han brått kommer på andre tanker og svarer:

– Nei. Jeg har absolutt ikke forlatt skipet. Jeg er her.

Gregorio de Falco fra kystvakten prøver uten hell å beordre Shcettino til å returnere til fartøyet.

– Gå om bord. Det er en ordre. Ikke kom med flere unnskyldninger. Du har beordret «forlat skipet», sier de Falco.

Schettino, som på dette tidspunktet satt i en livbåt med en radio, sa han koordinerte redningsaksjonen derfra. På et tidspunkt sa han:

– Er du klar over at det er mørkt og at vi ikke kan se noen ting?

Da smalt det fra kystvaktens mann:

– Så hva vil du gjøre, vil du dra hjem, Schettino?

16 års fengsel

Schettino fikk det lite ærerike tilnavnet «Captain Coward» etter forliset. Kapteinen ble i 2015 dømt for 32 tilfeller av uaktsomt drap, for å ha forårsaket ulykken og for å ha forlatt sin post.

Dommen lød på 16 års fengsel, ti år mindre enn aktoratet krevde. Schettino var ikke selv til stede da dommen falt, og en tårevåt appell få timer før dommen falt gjorde tydeligvis lite inntrykk på retten.

– Alt ansvaret har blitt lempet over på meg uten respekt for sannheten, sa Schettino, som sa at han «delvis døde» den kvelden ulykken skjedde.

Under rettssaken ble det hevdet fra aktoratets side at alle om bord kunne overlevd om Schettino hadde beordret evakuering umiddelbart etter grunnstøtingen. I stedet fikk retten høre hvordan Schettino fortalte både passasjerer og kystvakten – etter at all strømmen på skipet var borte – at det bare dreide seg om et strømbrudd og at det ikke var fare på ferde.

Kommunikasjonsproblemer

Schettino hadde en lang karrière bak seg som skipsoffiser da ulykken skjedde. I 2002 begynte han å jobbe for rederiet som opererte Costa Concordia. Etter hvert ble han forfremmet til kaptein, og i 2006 fikk han kommandoen over selskapets stolthet, den nybygde Costa Concordia.

Schettino nektet under rettssaken for at han hadde ført skipet så nærme land for å imponere elskerinnen, en danser fra Moldova som var på broen da skipet grunnstøtte. Han forklarte at hensikten med manøveren var å glede passasjerene med en flott utsikt. Kapteinen mente ulykken skyldtes kommunikasjonsproblemer med den indonesiske styrmannen.

Ifølge hans eget vitnemål forlot han heller ikke skipet med vilje. Schettino forklarte at han skled og falt oppi en livbåt. Dette ble fullstendig avvist av aktoratet.

Lang rettsprosess

Dommen på 16 års fengsel ble anket, og først to år senere ble dommen rettskraftig gjennom høyesteretts avgjørelse. I mai 2017 troppet kaptein Schettino opp i Rebibbia-fengselet i Roma for å sone sin dom.

– Jeg stoler på rettssystemet. Dommen må respekteres. Jeg overgir meg, uttalte Schettino gjennom hans advokat Saverio Senese.

VANSKELIG BERGINGSOPERASJON: Prosessen med å rette opp fartøyet og slepe henne til havn var vanskelig og tidkrevende. Store stålcontainere ble brukt som flytemidler. (AP Photo/Antonio Calanni)
VANSKELIG BERGINGSOPERASJON: Prosessen med å rette opp fartøyet og slepe henne til havn var vanskelig og tidkrevende. Store stålcontainere ble brukt som flytemidler. (AP Photo/Antonio Calanni)

En advokat for familiene til de som døde mente at rettferdigheten endelig hadde seiret.

– Jeg håper dette gir noe ro til de som har mistet sine kjære, sa Allesandra Guarini.

Det stolte cruiseskipet Costa Concordia endte som spiker. Å fjerne det svære fartøyet fra fjæresteinene utenfor Giglio skulle vise seg å bli en svært vanskelig maritim bergingsoperasjon.

Først i september 2013, 21 måneder etter forliset, ble vraket rettet opp i en 19 timer lang operasjon som involverte undersjøiske plattformer, kraner og 500 mann. I juli året etter – altså i 2014 – ble Costa Concordia slept til Genova for hugging.

Kilder: The Guardian, BBC, Britannica.com, Wikipedia

DE SØRGELIGE RESTENE: Costa Concordia hugges i Genova. Bildet er tatt i januar 2017. (Luca Zennaro/ANSA via AP)
DE SØRGELIGE RESTENE: Costa Concordia hugges i Genova. Bildet er tatt i januar 2017. (Luca Zennaro/ANSA via AP)