Konkurrentene faller fra – men denne består

Prøvekjørt: Toyota har fornyet SUV-legenden Landcruiser.

Toyota Landcruiser har vært med oss i en årrekke, nå har den fått en oppgradering.
Toyota Landcruiser har vært med oss i en årrekke, nå har den fått en oppgradering.

I 2010 dukket den opp første gang, Toyota Landcruiser 150. Det er nå åtte år siden og ikke en gang da var den helt ny, men en kraftig forbedret og oppgradert utgave av 120-serien.

Mange venter nok så smått på en helt ny Landcruiser. Men Toyota har andre planer. Bilen selger fortsatt godt og er robust som få. Derfor holder de liv i den en stund til.

Men absolutt ikke uten forandringer. Vi har kjørt 2018-utgaven av SUV-legenden.​

Hva er nytt?

Om vi begynner utvendig, er det mest iøynefallende ny grill og nye lykter foran. Men også panser, fangertrekk, tåkelys og felgene, som du nå kan få opp til 19-tommer størrelse, er nye.

Det er allikevel innvendig og under "skallet" vi finner de viktigste nyhetene. Her snakker vi helt nytt instrumentpanel, med en ny 4,2-tommers fargeskjerm, nye brytere og mer ergonomisk betjening. Nå har også Landcruiser fått Toyotas "Touch 2 Go"-multimediasystem og navigasjon med større og bedre skjerm.

Ventilerte forseter, oppvarmede bakseter og oppvarmede spylerdyser er også nytt.

De har også forbedret sitt allerede gode Multi-terrain Select System ytterligere, for enda bedre framkommelighet.

Toyota har også lagt til nye funksjoner og oppgradert "Toyota Safety Sense", altså sikkerhetspakken. Bilen er rett og slett mer up to date.

Les vår stortest av Toyota Landcruiser her:

Ny front med nye lamper og grill gir en litt annen silhuett.
Ny front med nye lamper og grill gir en litt annen silhuett.

Hva er styrker og svakheter her?

Styrken er nettopp at den er en Landcruiser og alt det denne legendariske bilmodellen står for av robusthet, driftsikkerhet, framkommelighet, komfort og plass – i kombinasjon med en liten dose luksus.

Den har egentlig ingen store og opplagte svakheter. Legender har ofte ikke det. Men om du liker høye smørbrød og lave biler, så er morofaktoren og de litt trauste kjøreegenskapene ikke akkurat noe som gjør du velger omveien med den svingete landeveien hjem.

Bilene for deg som vil kjøre jorden rundt

Hva koster den?

Av de rundt 700 bilene som selges i Norge årlig, er ca 650 biler registrert som toseters varebiler på grønne skilter, slik som den vi kjører nå. Da snakker vi om priser fra rett over 500.000 kroner.

Som godt utstyrt personbilutgave nærmer du deg fort én million kroner.

Nye materialer og bedre sikkerhets- og assistentsystemer er nå på plass.
Nye materialer og bedre sikkerhets- og assistentsystemer er nå på plass.

Hvem er konkurrentene?

Mitsubishi Pajero synger på aller siste verset og blir ikke erstattet. Nissan Patrol er for lengst en saga blott. Den selges ikke mer. Det var disse to som var de nærmeste konkurrentene til Landcruiseren. De faller rett og slett ifra, en etter en...

Men både Mercedes G-klasse, selv om den koster det doble, og Land Rover Discovery må også sies å være alternativer til denne. Om enn litt mer perifere.

Hva mener eierne?

Nye kjøreprogrammer for ulike underlag, som velges med bryterne på konsollen, sikrer enda bedre framkommelighet.
Nye kjøreprogrammer for ulike underlag, som velges med bryterne på konsollen, sikrer enda bedre framkommelighet.

Hva tror du de som faktisk eier og kjører Toyota Landcruiser mener om bilene sine? Klikk her for å finne det ut. Da kommer du til vår unike bilguide hvor 25 eire har lagt inn sine erfaringer med nettopp Toyota Landcruiser 150.

Lyst på brukt Landcruiser? Dette må du sjekke før kjøp:

Hva mener Broom?

2018-utgaven av Land Cruiser kjennes helt klart mer moderne. Men den klarer allikvel ikke helt å løpe fra det faktum at det er en aldrende modell det er snakk om. For 8 år er lenge i bil-verdenen. Offroad-systemene har blitt enda bedre, interiøret oppgradert og det er mer komfort, mer utstyr og flere sikkerhets systemer ombord.

Toyota Landcruiser kombinerer hverdagsbruk, plass, unik framkommelighet, komfort og en liten dash luksus på en måte som få andre. Om ikke dette er nok, er den unike driftssikkerheten og robustheten det som får deg til å velge denne. Landcruiser har knapt konkurrenter, uten at de koster det dobbelte.

Eier du en Toyota Landcruiser? Ny eller gammel – fortell oss om det her:

Toyota Landcruiser er en bil som takler de fleste forhold med glans.
Toyota Landcruiser er en bil som takler de fleste forhold med glans.

Visste du at:

–Toyotas offroad-historie i utgangspunktet ble initiert av den japanske hæren i forbindelse med andre verdenskrig. De ville ha noe som minnet om amerikanernes Jeep.

– Det var Hanji Umehara, en av Toyotas direktører på begynnelsen av 50-tallet, som avgjorde at Toyotas firehjulstrekker skulle hete Landcruiser. Han var inspirert av den britiske konkurrenten Land Rover.

– I år 2000 feiret Landcruiser sitt 50-årsjubileum. Den gjeldende modellen hadde da betegnelsen 100-serien.

Toyota Landcruiser 150:

Motor: 2,8-liter diesel Effekt: 177 hk / 450 Nm 0-100 km/t: 12,7 sek. Toppfart: 175 km/t Forbruk: 0,74 l/mil. Bagasjerom: 621/1934 liter L - B - H: 484, 185, 185 cm. Vekt: 2.245 kg Pris varebil: 509.000,- Pris personbil 1.052.000

Les også: Dette er bilen å ha når du skal du krysse en ørken

Se vår video-test av bilen under: