Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har en Peugeot 208 2012-modell. Det er en 1,2 bensin som er tre-sylindret. Rett over nyåret måtte jeg ha service og skifte registerreim og jeg valgte mitt lokale verksted siden garantien var utløpt og de var rimeligst. De tok servicen, men ba meg skifte reimen hos Bertel O Steen AS da dette var en uvanlig sak, hvor reimen lå badet i oljen, noe de aldri hadde vært borti.

De sa også at siden de uansett måtte skifte olje når de skiftet reimen, så tok de normal service, bortsett fra oljeskift. Jeg kontaktet Bertel O. Steen og bestilte time til registerreimskifte. Alt vel så langt.

Men nå, 2-3 måneder senere lyser plutselig oljelampa og oljepinnen er knusk tørr... Jeg ringer Bertel O. Steen igjen og de møter meg med en liter olje som blir fylt på.

Der opplyser de om at det ikke går vekk en dråpe olje når de skifter, for all olje ligger i bunnpannen, så de skifter ikke olje uten at man ber om det. Kan det stemme? Nå fikk jeg på olje før det fikk galt, men hva om jeg ikke hadde rukket det. Hadde dette da blitt mitt ansvar?

Benny svarer:

Heisann! Dette ser heldigvis ut til å ha gått bra – og godt er det. Men det er klart det er skummelt når det er så lite olje på motoren at peilepinnen er helt tørr. Heldigvis kan det fortsatt være olje på motoren, selv om det ikke vises på peilepinnen. Det at oljelampa tennes på en forholdsvis ny bil er jo også en litt skummel opplevelse.

Det at registerreima går i oljebad på disse motorene høres kanskje rart ut, men slik er det og slik skal det være. Det har heller ikke vært noen problemer med at reima har røket eller kammet over, som vi kjenner til. Så den litt små-sære løsningen fungerer godt, tross alt.

Disse motorene har normalt sett heller ikke noe oljeforbruk å snakke om. Men i ditt tilfelle har den blitt kjørt godt over skiftintervallet. Problemet er at ingen av de to verkstedene byttet motoroljen.

Noe som etter min mening skyldes en feil hos det første verkstedet, som ga beskjed om at dette ble gjort ved registerreim-byttet du gjorde hos merkeforhandleren din.

Det gjør den nemlig ikke. Registerreima på disse motorene byttes uten at det må byttes olje eller at det søles vekk annet enn små-dråper når jobben gjøres. Slik jeg oppfatter det, så har merkeverkstedet gjort den jobben de fikk beskjed om. Skulle du hatt oljeskift i tillegg, måtte du gitt beskjed om dette – da det altså ikke automatisk inngår i denne jobben.

Dette kan være en tikkende utgiftsbombe i bilen din

Kan være smart med merkeverksted

Så kan man jo kanskje si at merkeverkstedet burde sjekket oljenivået på motoren uansett. Det burde de, kanskje... Kanskje bremsevæskenivået og baklyspærene også? Du skjønner hva jeg mener... Et sted setter man «ned foten» og avslutter jobben.

Jeg skal være forsiktig med å fordele noe skyld her. Jeg berømmer det første verkstedet for å kjenne sin begrensing og å ikke gå løs på en jobb de føler seg usikre på. Det ender ofte med «krøll». På den annen side, ga de deg feil opplysninger vedr. motoroljeskiftet. Sikkert i god tro.

Du selv burde nok også spurt, eller gitt beskjed til merkeverkstedet som overtok jobben, om at dette ikke hadde blitt gjort.

Jeg synes egentlig dette er et godt eksempel på hvorfor det kan være smart å bruke et merkeverksted. Et som virkelig kan og kjenner bilen og jobbprosedyrene rundt de spesifikke bilmodellene. Tenk om motoren din hadde skåret seg her på grunn av for lite olje... Da hadde besparelsen fort blitt spist opp – og vel så det.

Samtidig som du hadde sluppet unna med ett verkstedbesøk og spart deg for både tid og bekymringer. Men det aller viktigste er tross alt at det gikk bra denne gangen!

Les også: Dette irriterer mange bileiere seg over

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Fulgte ekspert-råd – det var ikke bra for bilen

Ny mot gammel: Sjekk ut denne skrekk-videoen: