Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akselerasjon er blitt et stadig mer aktuelt parameter å forholde seg til i bilbransjen.

0-100 km/t er det vi vanligvis bruker i Norge og Europa, mens det er 0-60 mph (drøyt 96 km/t) som gjelder i USA.

Et av merkene som vektlegger det å ha en rask akselerasjon, er Tesla. Den amerikanske elbilprodusenten lager noen av de raskeste bilene på planeten, fra stillestående til 100 km/t.

Topp 5: Bilnyheter som går som et uvær!

Kan bli lei

Og fordi de så grundig har satt en ny standard, er det en ganske god porsjon bilentusiaster som begynner å bli lei av å høre setningen: "Akkurat. Du synes det er raskt, ja. Tesla er jo mye raskere..."

Men nå er det i alle fall én ny serieprodusert bil som kan kalle seg en Tesla-killer.

Det burde kanskje ikke være overraskende at vi snakker om Ferrari. Deres nye 488 Pista koster unna 0-100 km/t på 2,85 sekunder. Ifølge produsenten selv.

Her tester vi Ferrari 488 GTB med samferdselsministeren!

Racerbil-light

Ferraris nykommer er også latterlig rask når du fortsetter å gi gass etter 100 km/t. Speedometeret viser 200 km/t allerede etter 7,6 sekunder. Her snakker vi skikkelig racerbil-ytelser!

Men så er jo også 488 Pista laget nettopp med tanke på å gjøre den rask på bane.

Med en vekt på bare 1.280 kg, blir det naturligvis krefter i overflod når effekten fra 3,9-liters V8eren er oppgitt til 720 hk / 770 NM.

Ferrari 488 Pista ble vist på bilutstillingen i Genève tidligere i år.
Ferrari 488 Pista ble vist på bilutstillingen i Genève tidligere i år. Foto: Cyril Zingaro

Joda, du kan få sportsbil for under 100.000 kroner

Imponerende restresultater

Men om du synes den hørtes rask ut i utgangspunktet, så er det ting som tyder på at Ferrari faktisk har vært litt konservative på oppgitt akselerasjon.

ArabGT.com har nemlig testet bilen, og testet da også akselerasjonen.

Og hold deg fast: De klokket inn 0-100 km/t-tiden på 2,26 sekunder. Mens øvelsen fra stillestående til 200 km/t ble levert på brennkjappe 6,94 sekunder.

ei – oppvarmet garasje trenger ikke være bra for bilen

Viktig avvik

Det betyr at vi snakker 0,6 sekunder raskere enn det Ferrari selv har kommet fram til når det gjelder 0-100 km/t. Det er nesten et hav av tid, i en slik sammenheng.

Tesla Model S P100D har oppgitt 0-100 km/t-tid på 2,7 sekunder. Men også denne er målt til å være raskere. Man har klart 0-60 mph (drøyt 96 km/t) på henholdsvis 2,28! Men da mangler det altså noen km/t før man når 100.

Ikke store forskjeller, der altså. Men tiendedelssekundene er gull verdt i kappløpet til 100 km/t (eller 60 mph).

Så billig får du brukt superbil