Denne bilen kan bli en liten revolusjon
Løser et betydelig problem i storbyene.
Det blir stadig større fokus på luftkvaliteten i de store byene.
Flere europeiske byer har innført restriksjoner for dieselbilene, det er ventet at dette etter hvert også vil ramme bensinbilene.
I stedet vil man legge til rette for elbiler i byene. De har ingen lokale utslipp, ved å skifte over til elbiler kan man få ned luftforurensningen betydelig.
Ingen alternativer
Så langt har mye handlet om privatbiler, men det ligger også et stort potensiale å få varebiler over til elektrisk drift. Der private i mange tilfeller kan benytte offentlig transport (eller gå/sykle), finnes det knapt alternativer for varelevering eller håndverkere. Da må det brukes bil.
Så langt har manglende rekkevidde vært det store ankepunktet mot de elektriske varebilene. Det er ikke lett å få gjort jobben effektivt hvis bilen hele tiden må lades. Det svarer Nissan på nå.
Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene
Rekordhøy etterspørsel
De lanserer nemlig en oppgradert utgave av sin elektriske varebil e-NV200. Den har økt rekkevidden med hele 60 prosent i forhold til bilen den erstatter.
Varebilens nye 40 kWh-batteri gir en rekkevidde på 301 kilometer, bykjøring etter den såkalte WLTP-syklusen. Samtidig har førerne mulilghet til å forlenge dette kraftig ved hjelp av det europeiske nettverket med hurtigladere.
Kundeleveringene er nå i gang, og over 4.600 kunder har bestilt varebilen siden salgsstart i januar. Dette gjenspeiler også den rekordhøye etterspørselen Nissan opplever med sin nye Leaf.
Slik går det i den første krasjtesten av nye Leaf
Her er prisene
Nissan-anlegget i Barcelona har vært det globale produksjonsanlegget for e-NV200 siden 2014, og varebilen var fjorårets mestselgende, helelektriske varebil i Europa. Med over 8.000 solgte enheter, blir den oppgraderte varebilen i disse dager sendt ut til kunder i Europa og Hong Kong, og deretter Japan.
Kunder kan velge mellom to ulike versjoner – e-NV200 varebil og e-NV200 Evalia personbil. Begge versjonene har et fleksibelt interiør som lar brukerne konfigurere stativer, oppbevaringsrom og seter etter eget ønske. Varebilen har 4,2 m³ lasteplass, noe som tilsvarer to europaller eller opptil 701 kilo.
Prisene for e-NV200 varebil starter på 249.840,-. Sjuseteren e-NV200 Evalia starter på 283.690 kroner.
LES TESTEN: Lengre fra Tesla kommer du nesten ikke
Norges mest solgte bil: Se video av Nissan Leaf under