Denne bilen kan bli en liten revolusjon

Løser et betydelig problem i storbyene.

Her kommer varebilen som kan bety et gjennombrudd for denne biltypen i mange storbyer. Nissan e-NV200 har fått betydelig lengre rekkevidde i sin nye utgave.
Her kommer varebilen som kan bety et gjennombrudd for denne biltypen i mange storbyer. Nissan e-NV200 har fått betydelig lengre rekkevidde i sin nye utgave.

Det blir stadig større fokus på luftkvaliteten i de store byene.

Flere europeiske byer har innført restriksjoner for dieselbilene, det er ventet at dette etter hvert også vil ramme bensinbilene.

I stedet vil man legge til rette for elbiler i byene. De har ingen lokale utslipp, ved å skifte over til elbiler kan man få ned luftforurensningen betydelig.

Ingen alternativer

Så langt har mye handlet om privatbiler, men det ligger også et stort potensiale å få varebiler over til elektrisk drift. Der private i mange tilfeller kan benytte offentlig transport (eller gå/sykle), finnes det knapt alternativer for varelevering eller håndverkere. Da må det brukes bil.

Så langt har manglende rekkevidde vært det store ankepunktet mot de elektriske varebilene. Det er ikke lett å få gjort jobben effektivt hvis bilen hele tiden må lades. Det svarer Nissan på nå.

Svenskene skal stenge eldre biler ute fra byene

310 kilometer rekkevidde gjør e-NV200 anvendelig for langt flere enn tidligere.
310 kilometer rekkevidde gjør e-NV200 anvendelig for langt flere enn tidligere.

Rekordhøy etterspørsel

De lanserer nemlig en oppgradert utgave av sin elektriske varebil e-NV200. Den har økt rekkevidden med hele 60 prosent i forhold til bilen den erstatter.

Varebilens nye 40 kWh-batteri gir en rekkevidde på 301 kilometer, bykjøring etter den såkalte WLTP-syklusen. Samtidig har førerne mulilghet til å forlenge dette kraftig ved hjelp av det europeiske nettverket med hurtigladere.

Kundeleveringene er nå i gang, og over 4.600 kunder har bestilt varebilen siden salgsstart i januar. Dette gjenspeiler også den rekordhøye etterspørselen Nissan opplever med sin nye Leaf.

Slik går det i den første krasjtesten av nye Leaf

Batteripakke og drivlinje er hentet over fra storselgeren Nissan Leaf.
Batteripakke og drivlinje er hentet over fra storselgeren Nissan Leaf.

Her er prisene

Nissan-anlegget i Barcelona har vært det globale produksjonsanlegget for e-NV200 siden 2014, og varebilen var fjorårets mestselgende, helelektriske varebil i Europa. Med over 8.000 solgte enheter, blir den oppgraderte varebilen i disse dager sendt ut til kunder i Europa og Hong Kong, og deretter Japan.

Kunder kan velge mellom to ulike versjoner – e-NV200 varebil og e-NV200 Evalia personbil. Begge versjonene har et fleksibelt interiør som lar brukerne konfigurere stativer, oppbevaringsrom og seter etter eget ønske. Varebilen har 4,2 m³ lasteplass, noe som tilsvarer to europaller eller opptil 701 kilo.

Prisene for e-NV200 varebil starter på 249.840,-. Sjuseteren e-NV200 Evalia starter på 283.690 kroner.

LES TESTEN: Lengre fra Tesla kommer du nesten ikke

Norges mest solgte bil: Se video av Nissan Leaf under