Dette er bilene ekspertene selv har:

– Har aldri vært mer skummelt å kjøpe ny bil

Lurer du på hva du skal gjøre med bilen din? Selge? Lease? Kjøpe el-bil? Sjekk hvilke vurderinger bilekspertene har gjort på privaten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bruktmarkedet flommer over av relativt nye dieselbiler på billigsalg. Spennende el-biler med lang rekkevidde kommer, men er ikke tilgjengelig på markedet før i 2019 og 2020. Nye avgifter truer i horisonten.

Men hvordan kan man være sikker på et trygt kjøp nå?

– Det har aldri vært mer risikabelt å kjøpe ny bil som nå for markedet er så usikkert, sier Knut Skogstad, i Broom.no.

Hittil i år er mer enn 60 prosent av nybilsalget i Norge enten el-bil, hybrid eller plug-in-hybrid, mens dieselsalget stuper. Neste år innføres en ny avgift (WTLD) som vil sørge for at nye fossil-biler med høye utslipp får nok et prishopp. Det er umulig å vite hva det vil gjøre med prisene.

I mellomtiden har leasing-markedet tatt av fordi folk vil vente og skje hva som kommer.

Så hvordan skal du som bileier og bilkjøper forholde deg til det?

Slik har ekspertene gjort det på privaten:

Kjell Rese: 28 år i Bertel O. Steen, nå i Viking.

Behov: To biler.

– Jeg har en 2010-modell dieselbil som jeg velger å beholde inntil videre, og lukker øynene for miljøregnskapet. Det er bil nummer to som døtrene som snart er 18 kommer til å disponere, sier Rese.

– Den skal jo selges på et tidspunkt og jeg vurderer elbil, men jeg vil se hva som kommer. Jeg venter heller på en av de større el-bilene som kommer fra de erfarne bilprodusentene, enn å kjøpe Tesla.

Han mener de tradisjonelle bilmerkene kjenner bilproduksjon bedre. Derfor venter han heller på at de kommer med sine rene elbil-varianter.

Reses hovedbil er også en dieselbil, men det er en nyere firmabil som leases.

– Mitt hovedråd er at folk må se an behovet sitt. Det å ha en bil lenge er ikke nødvendigvis dårlig for miljøet. Folk slutter ikke å ha hytte langt unna, eller å ha behov for hengerfeste, og så lenge elbilene ikke kan møte det behovet, skal man ikke ha dårlig samvittighet for å beholde dieselbilen, sier han.

Han ser at leasing-bruken har økt kraftig, men påpeker at det kommer til å bli dyrere enn dagens nivå.

– Folk må regne med at leasingprisene går opp når markedet er så usikkert som nå. Det er vanskelig for leasingbransjen å beregne hvor mye de får igjen for de tre-fire år gamle bilene sine, og de kan lett gå på en smell i 2019, spår han.

Øyvind Solberg Thorsen, Opplysningsrådet for veitrafikken. OFV

Behov: To biler. En langdistanse- og familiebil, samt en mindre nummer 2-bil.

– Vi kjøpte en BMW i3 elbil for halvannet år siden med 30 mils teoretisk rekkevidde. Den er familiens hovedbil og førstevalget for både min kone og meg, sier Solberg Thorsen.

Han sier det er den bilen de har blitt mest glad i og glad for, av samtlige de har hatt.

– Vi har lagt om bruken litt. Hvis vi skal på langtur, legger vi bare inn noen ekstra pauser med kaffe, sier han.

Behovet for en langdistansebil dekkes av en Volkswagen Alltrack diesel stasjonsvogn med firehjulstrekk.

– Denne bilen er litt over ett år gammel og leaset privat. Grei bil, men dette er en «pausebil» som skal byttes i en elbil-SUV i 2020

Han anbefaler folk å teste ut el-bil hvis økonomien og lademuligheter tillater det, men han mener folk ikke skal ha dårlig samvittighet for å bruke sin dieselbil i noen år til.

– Dieselbil er fortsatt et fornuftig valg når det er behov for lang distanse og hengerfeste.S

Knut Skogstad, Broom-journalist:

Behov: To biler.

– Det har aldri vært mer skummelt å kjøpe ny bil enn nå, for det har aldri vært så usikkert, sier Skogstad.

Selv har han en ni år gammel dieselbil.

– Tanken er å kjøpe el-bil om et par år, men jeg vil ikke kjøpe nå, fordi det er litt for lite å velge mellom. Enten beholder vi den i tre år til, eller så bytter vi den med en nyere dieselbil, fordi det er mulig å gjøre veldig gode diesel-kjøp nå, sier han.

– Hvis man skal ha en familiebil nå som både skal til hytta og dekke alle behov, er det helt fin å kjøpe dieselbil fortsatt. De dieselbilene som sliter nå, er de litt mindre nummer to-bilene uten hengerfeste, for eksempel.

Hallgeir Kvadsheim, forbrukerøkonom:

Behov: To biler. En langdistanse- og familiebil, samt en mindre nummer 2-bil.

– Jeg sitter selv og lurer på hva jeg skal gjøre, sier han.

Hallgeir Kvadsheim. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Hallgeir Kvadsheim. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Familien har i dag en 2010-modell Peugot 5008 dieselbil som familiebil, og en nummer 2–bil som er en liten Peugot, E-on (elbil).

– Den store er moden for å byttes ut. Den har gått bra men er jo nå på vei inn i en mer usikker tid for reparasjon og slitasje, men vi håper den kan holde i et par år til, sier han.

Grunnen er skiftet som kommer nå i 2019/2020 der det er ventet flere familiebiler med lang rekkevidde på markedet. Kvadsheim sier han ønsker at begge bilene i familien skal være elektriske, men ønsker å vente med å kjøpe.

– Det som er tilgjengelig nå er Tesla modell X, men jeg vil vente på de litt større elbilene som kommer framover nå, så vi sitter på gjerdet rett og slett.

Nå vurderer han om han skal lease i en tre års tid – fordi det er så vanskelig å vite hva som skjer med verdien. Han mener det virker mer forlokkende med leasing nå, enn det har vært tidligere.

– Hvis vi skulle få problemer med den gamle nå som krevde en stor reparasjon, ville jeg vurdert og regnet godt på leasing som mellomløsning, inntil de nye elbilene er på markedet, sier Kvadsheim.

Eva Sørmo, Forbrukerøkonom i Norsk familieøkonomi

Behov: To biler. En familiebil og en nummer to-bil.

– Vi leaser, sier Sørmo til TV 2. Hun mener det kan være en god løsning for mange, men ber folk sjekke godt før de slår til.

Eva Sørmo. Foto: Elisabeth Tønnesen/ Norsk familieøkonomi
Eva Sørmo. Foto: Elisabeth Tønnesen/ Norsk familieøkonomi

Hun forteller at de selv lette og fant et godt leasing-tilbud på nett. Deretter gikk de til sin lokale forhandler - la fram tilbudet, og fikk tilsvarende tilbud.

– Vi betaler under 3.000 kroner i måneden for å lease, pluss rundt 60.000 i innskudd. Det er en hybrid-bil. Leasingselskapene har kalkulatorer, så man kan sitte hjemme og regne på det selv.

I tillegg har de en brukt Volvo XC90 2008 diesel-bil, som skal selges.

– Når vi får solgt Volvoen, skal vi lease en elbil også. Det er så usikkert hva slags teknologi som kommer nå framover, så jeg tror det er lurt å avvente. Hvis du uansett må låne penger for å skaffe ny bil, skal du virkelig vurdere leasing nå, sier Sørmo.

Hun sier det er mulig de kjøper igjen når markedet er mer stabilt og el-teknologien er mer stabil.

Benny Christensen, bilekspert i Broom:

Behov: To bilder: En bruks-bil og en sommer-bil.

Christensen forteller at han er blitt el-bilfrelst

– Hovedbilen er en Tesla 85. Denne ble innkjøpt etter at jeg solgte diesel SUV-en min, ett beist av en Toyota Landcruiser. Som sommerbil har jeg en VW Golf Cabriolet – med bensinmotor. En bil som er helt perfekt nå om dagen!, sier han.

Han forteller at sistnevnte ble innkjøpt etter at han solgte sin Porsche 911.

– Selv om jeg koser meg med Golf-en så angrer jeg på at jeg solgte Porschen. Skulle gjerne hatt alle tre, men når man bor alene så ble det litt overkill med tre biler, sier Christensen.

– Som gammel Volvo-råner fra bygde-Norge må jeg innrømme at jeg både var spent og svelget ett par kameler før jeg bestemte meg, men jeg er strålende fornøyd med elbilen og angrer ikke på det valget. Det føles rett og slett veldig riktig.

​​