Sommer, sønnavind, solnedgang og cabriolet – man skulle jo tro at dette var attraktivt, men cabriolet-salget er – mildt sagt – lavt.
Sommer, sønnavind, solnedgang og cabriolet – man skulle jo tro at dette var attraktivt, men cabriolet-salget er – mildt sagt – lavt.

Dette er det ikke mange som drømmer om

Sommer til tross – cabriolet-salget er rekordlavt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De aller fleste er enige om at Norge er et fantastisk vakkert sommerland når værgudene endelig legger godviljen til. Grønne bjørkeskoger, blått vann og snødekte fjelltopper er bare noe av det naturen byr på.

Som regel akkompagnert av fuglekvitter, markblomster og morsomme landeveier.

Dessuten er vi nordmenn velsignet med en sterk og god økonomi, og mange har mulighet til å innfri bildrømmer. Derfor inneholder også usedvanlig mange norske garasjer mer enn ett kjøretøy. Ofte både to og tre...

Man skulle jo med denne kombinasjonen tro at cabrioletsalget her hjemme – strenge vintere til tross – var relativt høyt.

At det er mange som drømmer om å suse inn i solnedgangen i varm sønnavind langs en svingete landevei. Det er det ikke. Snarere tvert i mot. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

115 biler så langt i år

Vi snakker om en cabriolet-andel på fattige 0,2 prosent av det totale bilsalget.

Om vi omsetter dette i rene tall, så betyr det at det så langt i år er solgt 115 cabrioleter, av et totalt bilsalg på 57.464 nye personbiler. Det er virkelig ikke mye. Og trenden er nedadgående...

Det bilmerket som frister oss med flest modeller er Mercedes. Hele 12 ulike cabrioletmodeller kan de tilby, inklusive de sportslige og dyre AMG-utgavene. Bestselgeren av disse er den nye E-Klasse cabriolet med 12 solgte biler så langt i år.

Smart ForTwo finnes som både elbil og cabriolet. 13 nordmenn har kjøpt denne.
Smart ForTwo finnes som både elbil og cabriolet. 13 nordmenn har kjøpt denne.

BMW er en annen tradisjonsrik cabriolet-aktør, mye takket være sin legendariske 3-serie (som nå er 4-serie) Den har ikke solgt noen biler så langt i år, men BMW kan krysse av for fire nye i8 og to 2-serie. Seks biler totalt.

Samme antall som erke-konkurrent Audi, som har følgende fordeling. En R8, tre A5 og to A3. That' s it.

Vi har kjørt Audi R8 cabriolet, les testen her:

En favoritt er borte

Mest solgte cabrioleter

1. Mazda MX-5 - 35

2. Smart For Two - 13

3. Mercedes E-Klasse - 12

4. Mini - 8

5. VW Beetle - 5

5. Mercedes AMG GT C - 5

7. BMW i8 - 4

Kilde: OFV

Porsche har også levert seks toppløse biler så langt i år, tre 911 og tre 718 Boxster. Mens tøffe Fiat 124 Spider så langt er levert i bare ett eksemplar.

VW Golf cabriolet var i mange å en storselger og cab-favoritt. Nå er den borte, men VW New Beetle kan notere seg for fem biler, noen biler bak Mini, som har solgt åtte.

Slik var det å kjøre SUV – for 40 år siden

Mazda leder klart

Lille Smart ForTwo er så langt Norges nest mest solgte cabriolet med 13 biler. Utover det er det stort sett snakk om en, to eller ingen fra de fleste produsentene.

Men det finnes ett bilmerke som skiller seg helt tydelig ut. Nemlig de som har verdens mest solgte roadster – Mazda, med lille, snertene og morsomme MX-5. Den holder stand – med god margin – atter en gang.

Mazda MX-5 er den mest solgte cabrioleten i år igjen.
Mazda MX-5 er den mest solgte cabrioleten i år igjen.

Hele 35 biler er solgt så langt i år. Det vil si at denne ene modellen alene står for mer enn 30 prosent av cabriolet-salget her hjemme. Det er sterkt.

Tallene fra OFV viser også at mai så langt er den beste måneden i år. 40 kjøpere har valgt toppløs bil i mai.

Kanskje det rett og slett er på tide på oppfylle cabriolet-drømmen i år?

Sugen på billig cabriolet? Sjekk ut disse:

Dette er en av Norges råeste biler – og det er en cabriolet!