Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bensinprisene i Norge har nådd rekordhøyder. I februar 2016 kostet én liter bensin 12 kroner og 93 øre. Deretter har det gått jevnt oppover de siste to årene.

I april 2018 var snittprisen steget til 15,21 kroner literen. I mai koster en liter bensin de fleste steder mellom 16 og 17 kroner.

Mens man før kunne være heldig og se ensifrede bensinpriser, må man nå kanskje ut med det dobbelte. I Finnmark noterte man denne uken en literpris på over nitten kroner.

– Det er jo dyrt. Men man må jo ha det, så det nytter ikke, sier Rolf Wickstrøm, som står og fyller bensin da TV 2 treffer ham.

– Det er helt horribelt. Vi bor i Finnmark, og vi har jo ikke kollektivtrafikk. Så vi er totalt avhengige av bil, sier Knut Bohinen, som også får spørsmål om hva han synes om prisene mens han står og fyller på bensinstasjonen.

Bensin ikke den største utgiften

Bensinprisene har altså aldri vært høyere. Men hvor dyrt er det egentlig, om man ser på det store bildet?

Ikke veldig, om man skal tro bransjen selv.

– Norge er et høyinntektsland. Hvert år er utviklingen slik i Norge at lønningene stiger mer enn drivstoffprisene. Vi er helt i verdenstoppen når det gjelder hvor lite av inntekten vår vi bruker på drivstoff, sier informasjonssjef i Circle K, Pål Heldaas.

I motsetning til hva mange kanskje tror, er det faktisk ikke ikke bensin og diesel som gjør det å eie bil dyrt.

– Det som svir mest er helt klart renteutgifter til lån, vedlikehold, forsikring og ikke minst verditapet, sier forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan.

Dersom man ser på en typisk familiebil til 270.000 kroner, som går 15.000 kilometer i året, er bilens verditap og utgifter til lånerenter normalt 34.000 kroner i løpet av et år, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Forsikring og avgifter utgjør gjerne rundt 13.000 kroner, mens service og vedlikehold koster omtrent 16.000 kroner gjennom et år. Bensin utgjør til sammenligning bare 11.000 kroner av de totale bilutgiftene på 74.000 kroner man kan regne med i løpet av et år.

Vann fire ganger så dyrt

I forhold til mye annet som selges på bensinstasjonen, virker en bensinpris på rundt 16 kroner literen kanskje ikke så avskrekkende likevel. En farrisflaske på Circle K koster for eksempel fire ganger så mye som bensin.

– Vann til 64 kroner literen, det er dyrt?

– Vann er et produkt som har et helt annet volum og en helt annen fortjeneste enn drivstoff. Drivstoff er det intens priskonkurranse på, svarer informasjonssjef Heldaas.

– Man kan kanskje droppe den flasken med vann eller den pølsa man tar på farten når man fyller bensin og er på vei ut. Da vil nok mange kunne spare mye, sier forbrukerøkonom Reitan.