Her er Nissan Leaf i cabriolet-utgave. Den er bygget av Nissan for å feire at man har solgt 100.000 Leaf på hjemmemarkedet i Japan.
Her er Nissan Leaf i cabriolet-utgave. Den er bygget av Nissan for å feire at man har solgt 100.000 Leaf på hjemmemarkedet i Japan.

Slik har du aldri sett Norges mest solgte bil

Passer perfekt i hetebølgen vi opplever akkurat nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon av verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf, selger så det lukter svidd.

Allerede nå, er over 5.000 Leafer registrert på norske skilter. Og etter årets fire første måneder, ligger Leaf aller øverst på salgsstatistikken. Ja, selv den gamle bestselgeren som har tronet øverst i årevis, VW Golf, må se seg slått.

Men selv om den veldig raskt er i ferd med å bli et vanlig syn på veien, finnes det faktisk en helt spesiell variant som du garantert ikke finner maken til...

Og i den varmen vi opplever nå, er det nok noen som tenker at denne spesialbygde cabriolet-utgaven av Leaf kan være en god idé.

6 ting du bør vite om nye Nissan Leaf

I tillegg til å fjerne taket, har man også tatt bort bakdørene.
I tillegg til å fjerne taket, har man også tatt bort bakdørene.

Overrasker

Vi skal lett innrømme at vi aldri så denne komme: At Nissan skulle kappe taket på en Leaf.

Men det har de altså gjort. Si velkommen til Nisan Leaf Open Air, alle sammen.

Og det er naturligvis en god grunn til at de gjør det. Nei, det er ikke varmerekorden vi opplever her i Norge. Bakgrunnen er rett og slett at de nå har levert 100.000 eksemplarer av Leaf på hjemmemarkedet i Japan siden 2010.

Sånt er naturligvis verdt å markere.

Det har dukket opp et elbil-problem ingen vil snakke om

I sommervarmen som preger landet vårt akkurat nå, kunne jo dette vært en veldig smart bil ...
I sommervarmen som preger landet vårt akkurat nå, kunne jo dette vært en veldig smart bil ...

Neppe produksjonsmodell

Mest sannsynlig kan vi nok gå utifra at den toppløse Leafen forblir helt eksklusiv. Vi kan ikke helt se for oss at kundene skulle komme løpende for å kjøpe denne.

Et godt råd er derfor: Ikke hold pusten mens du venter på at denne skal dukke opp hos din lokale Nissan-forhandler.

Men det finnes planer om en tøffere utgave av Leaf, som vi faktisk har tro på. Nemlig en sporty Leaf Nismo, som ble vist som konseptbil i fjor.

Nissans nye elbil blir en prisbombe

Her er Leaf-konseptetutstyrt med Nismo-styling. Ganske tøft!
Her er Leaf-konseptetutstyrt med Nismo-styling. Ganske tøft!

Mest design

Motor og drivverk forbli det samme som før, altså 130 hk. Men Nismoen får et barskere design. Den ser såpass tøff ut, at vi gjerne skulle sett at den kom i produksjon. Og det skal du ikke se bort ifra at skjer heller.

Nissan lover for øvrig "umiddelbar akselerasjon i alle hastigheter".

Det kan fort bety at bilen har fått et eget kjøreprogram, som er mer sporty enn det standardversjonen har. Sportsunderstell skal også være på plass. Stylingpakken skal gi større marktrykk, og dermed også bedre kjøreegenskaper.

Solgte 700 biler, bare den første dagen

Over 500 kilometer

Andre generasjon Leaf kommer med to forskjellige batteristørrelser. Standard gir ca 380 km rekkevidde etter den offisielle NEDC-normen, mens Plus-utgaven skal gi over 500 kilometer.

Batteriene er også utviklet og forbedret, med blant annet bedre kjøling, samt raskere ladetid. Batteriene har fortsatt garanti på åtte år, eller 160.000 kilometer.

Aller helst ville vi selvsagt hatt en utgave med litt ekstra pulver under panseret også – slik at ytelsene i Nismo-modellen stod litt bedre til utseendet. Så hvis noen i Nissan-ledelsen leser dette: Sett i gang å bole opp den snusfornuftige storselgeren deres!

Jens kjøpte Norges første Nissan Leaf