Det er Media City Bergen/Media Lab som hadde ideen til det nye ølet, som i første omgang brygges for det bergenske markedet.

– Vi har matet inn alt vi fant av skriftlig materiale, fra byarkiv til wikipedia, sier Anne Jacobsen, CEO hos Media City Bergen/Media Lab.

Gjennom IBM-teknologien Watson har man deretter kommet fram til en analyse som skal «reflektere det bergenske lynne».

Lite praktiske

Ifølge analysen liker bergenserne å opponere, men er lite praktiske. Karaktertrekk som intellekt, kunsteriske interesser og åpenhet scorer også høyt, mens selvdisiplin og ordenssans scorer lavt.

I tillegg har Watson koblet funnene opp mot all verdens ølstiler og ølmerker for å finne en spesialtilpasset øl for Bergen.

Står fritt

Deretter er det opp til 7 Fjell bryggerier å utføre selve bryggingen. Bryggeriet står fritt til å bruke informasjonen slik de selv ønsker.

– Dette blir solskinn på flaske, sier Jens Eikeset i Bergensbryggeriet.

Han sier at ølet som så langt ikke har fått navn skal lanseres på en teknologikonferanse i Bergen 21. juni.

– Dette handler om mye mer enn øl. Det er viktig for oss å vise at kunstig intelligens ikke bare kan brukes av store bedrifter. Alle bør ta det i bruk og få gode effekter ut av det, sier Stein Ch. Irgens i IBM.