Briten krasjet seg ut av Rally Portugal, og ble sendt til sykehus for en sjekk av ryggen som følge av ulykken.

Bildene etterpå viste også svært stygge skader på bilen, hvor Meeke og kartleser Paul Nagle tilsynelatende mirakuløst kom seg unna uten nevneverdige skader, skriver parcferme.no.

Denne smellen føyer seg inn i rekken av motgang og framfor alt flere selvforskyldte krasjer for Kris Meeke. Etter flere turbulente sesonger setter Citroën nå ned foten.

– Dette var ingen enkel avgjørelse å ta fordi det går utover en fører og en kartleser, men som teamsjef så er dette grunnlaget basert på sikkerhet. Vi har derfor valgt å ta denne beslutningen som et forebyggende tiltak, heter det i en pressemelding fra Citroën.

Denne uttalelsen underbygges i at han har hatt en høyt antall krasjer, hvorav noen såpass kraftige at de kunne hatt alvorlige konsekvenser for mannskapets sikkerhet. I uttalelsen ble også lagt til at risikoen Meeke tok i bilen var av det «uberettigede» slaget.

Kris Meeke har hatt turbulente sesonger de siste årene for det franske merket. Han har vært en enten-eller-fører med alt fra fem totalseire siden 2015 til flerfoldige rullinger. Mest huskes heisaturen i Argentina i fjor, og krasjen nå i Portugal sitter også friskt i minnet.

Dette vil også sette igang spekulasjoner om hvorvidt det åpner seg et ledig sete for Mads Østberg resten av sesongen. Nordmannen har som kjent kontrakt med Citroën i ett løp til, men med kun Craig Breen som et sikkert kort, samt ett løp til med Sebastien Loeb i Spania i høst.

– Jeg har ingen kommentar til dette foreløpig. Men teamet har selvsagt vært i kontakt, bekrefter Østberg overfor Parc Fermé.