Veldig mye handler om elbiler i bilbransjen akkurat nå. En rekke bilprodusenter jobber med nye modeller. Det store rushet kommer for alvor fra neste år – etter at Jaguar og Audi starter med sine elektriske SUV-er i år.

I Norge har det vært elbilbonanza i flere år. Godt hjulpet av ingen avgifter (heller ikke moms) og en rekke brukerfordeler, har vi nordmenn kjøpt flere elbiler enn noen andre.

Da er det kanskje lett å tro at det er slik i andre europeiske land også. Men slik er det absolutt ikke.

13.000 elbiler

De ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.

Bryter vi dette ned på de ulike løsningene, er det de tradisjonelle, ikke-ladbare hybridene som selger klart mest. 41.200 nye hybrider kom ut på veiene i april. Tallet for ladbare hybrider endte på 13.500. Totalt ble det solgt 13.000 elbiler i april.

LES MER: Enorm salgsøkning i Norge

Det har lenge vært trangt rundt mange av ladestasjonene i Norge, salget av elektriske biler har vært rekordhøyt i flere år.
Det har lenge vært trangt rundt mange av ladestasjonene i Norge, salget av elektriske biler har vært rekordhøyt i flere år. Foto: Scanpix

Element av gambling

Det hører med til historien at dette faktisk er en økning på hele 53,5 prosent for hybrid og el, sammenlignet med samme måned i fjor. Det sier sitt om hvor lavt nivået var da.

Av de 13.000 nye elbilene i april, ble hele 3.566 av dem registert i Norge. Her hadde elbilene en markedsandel på 25,4 prosent. Det er unikt høyt i europeiske sammenheng. Vi er også svært store på ladbare hybrider. Her er tallet for Norge 2.549, av et totalsalg som altså var på 13.500.

Når bilprodusentene nå satser tungt på elektriske biler, er det helt klart et element av gambling inne i dette. Skal de lykkes (og ikke minst tjene penger) er de avhengig av en kraftig økning i salget. Særlig viktig her blir store markeder som Tyskland, Storbritannia og Frankrike, der elektriske biler i dag står for en helt marginal del av totalmarkedet.

Gjett om denne vakte oppsikt på ladestasjonen

Mange mener at elektriske biler er framtiden, men så langt er salget i Europa svært beskjedent.
Mange mener at elektriske biler er framtiden, men så langt er salget i Europa svært beskjedent.

Diesel taper – bensin vinner

En annen svært tydelig trend i markedet, er at dieselbilene taper salg. Her var nedgangen i april på 13,2 prosent. Totalt sett er dieselandelen av nybilsalget i Europa nå på 36,7 prosent. Dette er enda tydeligere i Norge. Her ligger dieselandelen nå på rundt 20 prosent.

Vi velger i stor grad hybrider og elbiler i stedet. I Europa er det bilene med tradisjonell bensinmotor som stikker av med mye av markedet. Salget av bensinbiler øker nemlig kraftig. Det gir seg blant annet utslag i at CO2-utslippet fra bilparken øker, for første gang på veldig mange år.

LES MER: Slik skal de stenge dieselbilene ute

Satser på ladbar diesel – se mer i videoen under: