Fikk bremse-slakt – nå lover Tesla-sjefen trådløs løsning

Teslas storselger med elendige resultater i test.

Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports har testet Tesla Model 3. De ble ikke imponert. Noe av det som skuffet var kupestøy og stivt understell. Men det mest kritiske var at bremsene ikke fungerte godt.
Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports har testet Tesla Model 3. De ble ikke imponert. Noe av det som skuffet var kupestøy og stivt understell. Men det mest kritiske var at bremsene ikke fungerte godt.

Allerede i fjor sommer kunne Tesla-sjef Elon Musk overrekke de aller første eksemplarene av volummodellen Model 3, til sine nye eiere.

Det var egne ansatte hos den amerikanske elbilprodusenten som fikk gleden av å ta imot de aller første bilene.

Men produksjonen begynte ikke for alvor før i fjor høst. Den har vært preget av en rekke utfordringer underveis.

Først nå har fabrikken fått skikkelig sving på sakene. Over 50.000 biler er produsert – og takten er på rundt 5.000 biler i uka.

Da passet det dårlig at det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports (CR) gir bilen slakt i en bremsetest.

Broom var først i Norden med å teste Tesla Model 3 – les mer her

37,5 meter

CR er blant de mest grundige forbrukermagasinene i USA. Noe av det de tester, er hvor lang bremselengde bilene har. Og akkurat her fikk Model 3 stryk.

Bremselengden fra 60 mph (ca 96 km/t) til stillestående endte opp på 37,5 meter. Det er langt dårligere enn noen annen moderne bil magasinet har testet.

Det er dessuten 7,5 meter lenger enn den større og tyngre SUVen til Tesla: Model X.

Les mer om nye en kommende Tesla-konkurrent her

Trådløs løsning

Musk er naturligvis ikke særlig glad for resultatene. Men har etterhvert tatt det med fatning. På Twitter lover han å løse problemet. Og han mener altså at det kan gjøres gjennom en software-oppdatering. Den skal rulles ut om noen få dager. Og etter det skal bremsene fungere som de skal igjen.

Elbil-sjefen opplyser at magasinet vil få tilgang til samme bil på nytt.

Biltestsjef i CR, Jake Fisher, tester gjerne bremsene en gang til.

– Om de kan bedre bremsene over internett – og bli først i bransjen til å gjøre det – vil vi gjerne teste Model 3 igjen, sier han.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Gir seg ikke

Musk understreker imidlertid at om det skulle vise seg å ikke være nok med en software-oppdatering, så kommer de ikke til å gi seg før bilen bremser godt nok.

– Om det viser seg å være nødvendig med en fysisk utbedring av bremsene i tillegg, vil vi sørge for det. Uansett vil det ikke koste kundene våre noe som helst, understreker han.

2018 blir være eller ikke være for Tesla

Anbefales ikke

Det skal nevnes at totalinntrykket til CS ikke bare blir ødelagt av de dårlige bremsene. Det påpekes også at det er en del coupestøy og at understellet er for stivt. Derfor velger de å ikke anbefale kjøp.

Om de fortsatt vil stå inne for den konklusjonen også om bremsene skulle vise seg å fungere tilfredsstillende, må vi vente å se.

Her er VWs svar på Teslas volummodell

To nye utgaver på vei

Denne uken ble det forøvrig sluppet informasjon om to nye varianter av Model 3: Dual Motor og Performance-modellene.

Førstnevnte er spesielt interessant for Norge, da det er 4x4-utgaven. Den får èn motor foran og èn bak, og prisen for firehjulsdrift er drøyt 40.000 kroner.

Rekkevidden er fortsatt oppgitt til 500 km – det samme som dagens Model 3 med bakhjulsdrift og den største batteripakken.

Model 3 med 4x4 klarer 0-96 km/t (60 mph) på 4,5 sekunder.

Perforance-utgaven

Model 3 Performance blir enda hvassere. Denne vil koste rundt 650.000 kroner i USA. Og skal klare sprinten fra stillestående til 96 km/t på bare 3,5 sekunder.

Toppfarten på denne modellen er begrenset til 250 km/t. Musk lover at denne skal være 15 prosent raskere enn BMW M3, og dessuten raskere enn noen andre biler i sin klasse på bane.

Denne modellen får forøvrig 20" felger, karbon-spoiler og todelt sort/hvitt-interiør.

Leveringene av Dual Motor-utgaven i USA starter i sommer. I Europa begynner ikke leveringene før i først halvdel av 2019.

Her kan du lese mer om vårt førsteinntrykk av Model 3